Recensie: Paaz – Myrthe van der Meer

paazTitel:Paaz
Originele titel: Paaz
Auteur: Myrthe van der Meer
Uitgever: The House of Books
Genre: literatuur, roman
ISBN:9789044347524

Ook weer een boek die ik lees vanwege mijn opleiding verpleegkunde. Dit soort boeken weten mij hedendaags te boeien, ook uit nieuwsgierigheid natuurlijk. Maar ik vind het daadwerkelijk interessant om te lezen. En wanneer lees je nu een ‘psychiatrische roman’, ik heb er in ieder geval nog nooit eentje gelezen.

Als Emma van de ene op de andere dag opgenomen wordt op de paaz, weet ze één ding zeker: hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn? Het is het begin van Emmas zoektocht door de absurde wereld van de psychiatrische kliniek met al haar regels, pillen en diagnoses een zoektocht naar de uitgang, maar boven alles een zoektocht naar zichzelf. Tijdens haar reis langs vreemde patiënten en nog vreemdere therapeuten, depressieve kerstballen en onverwachte vriendschappen, begint Emma te beseffen dat ze hier niet voor niets zit, en dat zij de enige is die kan bepalen of, maar vooral ook hoe ze ooit de paaz weer verlaat. Zoals J.J. Voskuil.

Het is echt een heel goed boek dat je een kijkje geeft in hoe iemand de PAAZ ervaart en wat je kan beleven als je manisch depressief bent. Heel erg integrerend en een interessant onderwerp. Toch is het geen zwaar boek, alles wordt met openheid besproken met een vleugje humor. De lezer wordt meegenomen in een wereld die je niet goed kent, waar niet veel bekend over is. Het moet je natuurlijk wel boeien, anders is er niets aan. Maar voor mij vond ik het zeer interessant. Sommige gedeeltes kunnen wel heftig worden ervaren door de schrijver, maar ook stukken die aan het denken doen zetten. En dat laatste vind ik altijd zo goed aan een boek. Het is ook goed om te weten dat het iedereen kan gebeuren, je leven kan zo opeens een onverwachte wending krijgen. En natuurlijk wil je dit niet altijd, maar soms kun je er dus echt niets aan doen. Het is een boek dat ik zo uit las en wat me echt wist te raken. Een aanrader en ik ben zeer benieuwd naar Up.