Recensie: Overstroomd – Eva Moraal

overstroomdTitel: Overstroomd
Originele titel: Overstroomd
Auteur: Eva Moraal
Uitgever: Lemniscaat
Genre: dystopian, young adult
ISBN: 9789047705116

Een dystopisch boek van eigen bodem, dat klinkt als iets aanlokkelijks. Want er zijn niet veel Nederlandse dystopische boeken. Overstroomd lokte me alleen daardoor al, maar ook de cover ziet er een beetje onheilspellend uit, ik wist daarom ook niet zo goed wat ik precies van kon verwachten. Maar ik had in ieder geval zin om aan dit boek te beginnen.

We bevinden ons in de tijd na de Grote Overstromingen. Het land is verdeeld in veilige, droge gebieden, en terreinen die gevaar lopen als het water weer stijgt. Ook de bevolking leeft strikt gescheiden: de Drogen vormen de rijke elite, de Natten het werkvolk dat een hard bestaan leidt om te overleven – en van waaruit steeds sterker verzet optreedt.

Nina is een Droge, de dochter van de Gouverneur. Tijdens de laatste overstroming is haar school getroffen en haar zusje verdronken. Daardoor is ze gedwongen om, zij het onder een andere naam, lessen te volgen op een school in het Natte gebied.
Op school wordt ze verplicht om met Max, een Natte, een werkstuk te maken. Wat met wederzijdse achterdocht begint, groeit al snel uit tot een fascinatie voor elkaars wereld en een ontluikende vriendschap. Maar de situatie is complex. Max’ vader is omgekomen bij de laatste overstroming, en er worden vraagtekens gezet bij de rol die de Gouverneur daarbij speelde. Max’ broer Li is nauw betrokken bij een gewelddadige verzetsgroep.

In afwisselende hoofdstukken lezen we door de ogen van Max en Nina hoe de situatie escaleert en uitmondt in een onontkoombare apotheose.

Overstroomd heeft mij in zeer zekere zin positief verrast. Ik vond hem echt verrassend goed, de hoofdstukken worden in stukken verdeeld. De ene keer vanuit het perspectief van Nina en het andere hoofdstuk vanuit het perspectief van Max. Beide personages vond ik interessant, maar Max lokte me iets meer. Hij is meer zichzelf en een uniek personage. Nina vond ik meer een soort standaard model. Maar beide personages ontwikkelen zich en maken zich beiden interessant.

Wat een voordeel is dat je er helemaal niet echt in hoeft te komen, om het verhaal te begrijpen en te zien rollen. Het pakt zichzelf eigenlijk al op. Wat ook grappig is, is dat we hier met overstromingen te maken hebben, iets wat dus ook best mogelijk zou kunnen zijn in Nederland. Dit maakt het wel een tof en originele young adult. Het blijft op alle fronten spannend en daaromheen draait liefde, vriendschap, haat en andere problemen.

Je blijft niet met vragen zitten aan het einde van het boek. Maar zijn wel een paar vage puntjes waardoor het boek dus helaas een sterretje verliest en dat zijn: waarom gaat Nina, als dochter van de gouverneur naar een gevaarlijk gebied? Dat is niet erg logisch namelijk. Ze doen namelijk ook net alsof er maar een school bestaat.

Maar verder was het echt een goed boek van Nederlandse bodem! Eva Moraal mag van mij wel meer zulke boeken schrijven.