Recensie: Op zoek naar een nieuw begin – Louisa Young

Originele ti
tel: The Heroes’ Welcome
Auteur: Louisa Young
Uitgever: Karakter
Genre: historisch, roman, psychologisch
ISBN: 9789045206103

Op zoek naar een nieuw begin is een prachtig boek als je iets wilt lezen dat zich afspeelt in de Eerste Wereldoorlog. Tenminste dat is de bedoeling als we de voorkant van dit boek mogen geloven, hier staat namelijk een quote op uit The Times.

Londen. April 1919. De Grote Oorlog is ten einde. Daarvoor, toen de wereld nog zo anders was, is Nadine Waveney in een uitspatting van verliefdheid met haar jeugdliefde Riley Purefoy getrouwd. Maar Riley is gewond en verminkt teruggekeerd; een normaal leven lijkt onbegrijpelijk en liefde onbevattelijk. Terwijl ze op huwelijksreis zijn in een Europa dat in as ligt, verlangen ze – ieder voor zich en in stilte – naar een huwelijk vol liefde en passie in plaats van afhankelijkheid en medelijden. Peter Locke, Rileys voormalige kolonel, is geestelijk getraumatiseerd teruggekeerd naar Locke Hill in Kent. Zijn neurotische vrouw Julia probeert met hun pasgeboren zoon een enigszins normaal gezinsleven op gang te brengen, maar dat wordt bemoeilijkt door Peters herinneringen aan de oorlog. Toch ziet niet iedereen de toekomst somber in, Rose Locke – Peters nichtje en Rileys voormalige verpleegster – beseft dat er voor haar als vrouw onafhankelijkheid in het verschiet ligt. Voor hen die gevochten hebben, voor diegenen van wie de wonden geheeld zijn en voor de personen die achtergebleven zijn, is 1919 het jaar waarin de realiteit onder ogen gezien moet worden, waarin men hoop na wil streven en een nieuw begin het ultieme doel is. Op zoek naar een nieuw begin is een dappere en briljante ode aan een periode waarin de oorlog diepe wonden heeft nagelaten, en het is even ontroerend als inspirerend.

Ik keek best wel uit om dit boek te gaan lezen, hij leek me heel mooi toe. Riley heeft gediend onder Peter tijdens de Eerste Wereldoorlog, Riley is zichtbaar beschadigd eruit gekomen, echter zijn Peters verwondingen niet te zien. Toch komen ze er niet ongeschonden uit. Riley weet niet meer hoe hij verder moet leven zo. En hoe moet Peter weer verder gaan met zijn leven. Riley probeert een nieuw begin te creëren, maar Peter werkt zich steeds meer in de nesten.

Ondanks al deze persoonlijke conflicten en vooral ophopingen van emoties en frustraties zijn er opvallend weinig dialogen in dit boek. Er wordt bijna niet gesproken alleen maar verteld. Toch heeft dat ook wel weer wat psychologisch, het zou namelijk ook kunnen betekenen dat mensen in die tijd bijna nergens hun verhaal kwijt konden en dat de schijfster dat ook nog eens probeert te vertellen door weinig dialogen te gebruiken. Een soort dubbele betekenis dus.

Ik vind het echt een heel mooi boek die verwoord wat voor strijd de soldaten nog hebben moeten voeren na de oorlog. Is het niet met de omgang in hun familie dan is het wel met hun zelf. Je wordt bedankt, maar loopt wel met de eeuwenoude wonden die waarschijnlijk nauwelijks zullen slijten. Riley wordt nauwelijks aangekeken door zijn verminking, terwijl daarvoor hij als held werd onthaald. Het is ongelooflijk wat de keerzijde kan zijn. Peter kan het geestelijk niet verkroppen wat hem allemaal is overkomen.

Dit soort boeken weten me altijd te pakken en door het psychologische toevoeginkje vond ik het heel vernieuwend en een origineel boek om te lezen. Erg mooi boek die ik iedere fan van historische boeken kan aanraden.