Recensie: Ontwaken – Kelley Armstrong

ontwakenTitel: Ontwaken (deel 2 The Darkest Powers-trilogie)
Originele titel: The Awakening
Auteur: Kelley Armstrong
Uitgever: Moon
Verschenen: 2010
ISBN: 9789049501044

En gelijk ben ik doorgegaan met Ontwaken na het lezen van Bezwering. Opnieuw een ontzettend mooi boek, waarin veel fantasie zit verwerkt. Het is eigenlijk een beetje een tiener boek, maar ik vind dat hij net op het randje zit dat volwassenen hem ook nog kunnen lezen. Chloe kan sinds haar menstruatie namelijk doden tot leven wekken. Dat is inderdaad een beetje vreemd, maar het verhaal zit echt goed inelkaar. Klik hier om de recensie van deel 1 te lezen.

Chloe Saunders is een wandelend wetenschappelijk experiment – ze kan niet alleen geesten zien, maar ze is genetisch veranderd door de sinistere Edison-groep. Ze is een tiener maar ook een doden- bezweerder die haar gaven niet beheerst, wat betekent dat ze onwillekeurig doden opwekt. Nu vlucht Chloe voor haar leven met drie van haar bovennatuurlijke vrienden – een charmante tovenaar, een cynische weerwolf en een ontevreden heks – en moeten ze iemand vinden om hen te helpen voordat de Edison-groep hen vangt.

Ze is dus ontsnapt uit de instelling. Maar haar tante, die haar ook naar de kliniek heeft gestuurd zit bij het complot in. En zij stuurt de tieners weer naar de kliniek. Uiteindelijk weet Chloe opnieuw te ontsnappen door gebruik te maken van haar krachten, zoals haar dode vriendin Liz en aartsvijand Tori. De tante is op een gegeven moment toch overtuigd en helpt de meiden zelfs. En zo vallen sommige puzzelstukjes al op hun plaats. De kliniek wil de groep tieners uiteraard weer terug hebben.

En in dit tweede deel, ontdekt Chloe dat ze inderdaad super krachten heeft en door de kliniek is ze voor haar geboorte genetisch gemanipuleerd. Maar dit experiment is niet geheel gelukt. Met Chloe zijn de stiefbroers Simon en Derek ook op de vlucht. Zij zoeken hun vader, maar hiervoor moeten ze een eind reizen en uit de klauwen van de kliniek blijven. Dit is een erg spannend gedeelte. Maar Derek is een weerwolf, en door een transformatie foutje raken Chloe en Derek achterop. Chloe leert ondertussen om te gaan met haar krachten, maar dit heeft veel tijd nodig. Als ze aankomen op hun bestemming, lijken ze al te laat te zijn. De kliniek heeft hen ook gevonden en ze schieten ze neer met verdovingspijtjes. En bam, zo eindigt ook dit boek met een fantastische cliffhanger.

Wat ik jammer vond van dit boek, is dat ik alles vanuit Chloe’s perspectief zie en me dus niet goed in de andere personages kan verdiepen. Want ik vind de anderen namelijk ook erg boeiend. Ook zou het leuk zijn als er iets meer achtergrondinformatie zou zijn over de personages. En ook informatie over de krachten individueel. Dit blijft naar mijn mening een beetje te oppervlakkig. Maar dit komt misschien ook wel, omdat ik er anders naar kijk dan een kind. Dit tweede deel, vond ik zeker leuk. En bevat hoofdzakelijk de reis en de beschrijving en avonturen hiervan. Chloe groeit emotioneel en ook met haar krachten. Ik ben zeer benieuwd naar deel 3.