Recensie: Onder de ketchupwolken – Annabel Pitcher

onderdeketchupwolkenTitel: Onder de ketchupwolken
Originele titel: Ketchup Clouds
Auteur: Annabel Pitcher
Uitgever: Moon
ISBN: 9789049926458

Onder de ketchupwolken is zo’n boek waarbij ik ‘wtf’ denk bij het zien van de titel. Ik snapte totaal niet waarom het boek eigenlijk zo heette. Apart is het wel, daar heeft ze wel een punt mee gescoord. Maar ik had ook mijn twijfels bij de inhoud. Maar toen ik hem tegenkwam bij de bieb besloot ik toch maar dat ik hem moest lezen.

Zoe Collins loopt rond met een afschuwelijk geheim en durft niemand in vertrouwen te nemen. Op een dag hoort ze van het bestaan van Stuart Harris, een veroordeelde die in de dodencel wacht op de uitvoering van zijn doodvonnis. Als er iemand is die iets van geheimen, leugens en verraad afweet, is hij het wel, denkt Zoe. Ze besluit hem te schrijven en haar verhaal te vertellen. Dit zijn haar brieven. Annabel Pitcher won met dit boek de Waterstones Children’s Book Prize. Eerder schreef ze het succesvolle debuut Mijn zus woont op de schoorsteenmantel. Met veel gevoel voor humor combineert ze in Onder de ketchupwolken een spannend verhaal met een aangrijpend liefdesdrama, en maakt ze de lezer deelgenoot van het verraad dat zich in Zoes leven heeft voltrokken.

Zoe is een meisje die brieven schrijft aan een gevangene in Amerika. De manier waarop ze dit doet is leuk beschreven en je kan de brieven ook ‘echt’ lezen. Dat maakt een boek altijd leuk in plaats van een beschrijving. Zoe verteld in de brieven dat hij iets ergs heeft gedaan, maar zij ook. Stuart, de gevangene heeft een nogal grote misdaad begaan en zit in een dodencel te wachten op zijn vonnis. Hij mag daarom ook geen brieven meer schrijven. Je weet trouwens niet wat Zoe heeft gedaan. Dit komt pas als spannend iets naar voren op het einde. Dat is dus het spannende wat je wilt weten en waar dit boek uiteindelijk om draait. En eerlijk gezegd vond ik het voorspelbaar, want je kan eigenlijk al raden dat het daarom draait bij het lezen van de flaptekst.

Zoe verteld dus niet gelijk aan Stuart wat ze heeft gedaan. Maar ik vond het ook een beetje brieven gooien in een eindeloze put, als er toch niemand reageert. Ik zou eerder mijn verhaal op een forum zetten dan naar een gevangene sturen. Ik bedoel, ze weten precies waar het vandaan komt want je moet de afzender op de envelop zetten. Zoe komt ook niet echt over als een leuk personage. En dat zeg ik niet snel. Ik vind dat er niet voldoende is nagedacht over de leeftijd van het meisje. Eerst is ze net een klein kind, qua gedrag en praat. En daarna gaat ze ineens naar wilde feesten toe, dat kwam op mij niet echt realistisch over.

Het boeide me niet echt dit boek en de uiteindelijk daad van Zoe (wat ik uiteraard niet ga vertellen) vond ik niet echt heel erg spannend te noemen. Dus het viel me echt tegen dit boek. Helaas!