Recensie: The Notebook – Nicholas Sparks

Originele titel: The Notebook
Auteur: Nicholas Sparks
Uitgever: Unieboek Het Spectrum
Verschenen: 2013 (origineel 1996)
Genre: drama, romantiek, roman
ISBN: 9789022563410

Zoveel gezwijmel bij de film, welke vrouw heeft The Notebook nou nog niet gezien. Het is echt om van te huilen zoveel romance zit er in die film. Nu wist ik natuurlijk al dat er ook een boek van was. En die moest ik natuurlijk gaan lezen, dat snap je wel. Gewoon om het allemaal nogmaals te beleven.

Als Noah Calhoun na de Tweede Wereldoorlog van het front terugkeert naar North Carolina probeert hij de oorlog achter zich te laten. Hij stopt al zijn energie in de restauratie van een oud plantagehuis. Dit huis herbergt zijn mooiste herinneringen en zittend op zijn veranda denkt hij terug aan het meisje van wie hij eens zoveel hield. De mooie Allie Nelson is inmiddels verloofd met een rijke advocaat, maar kan de jongen aan wie ze haar hart zo lang geleden verloor nog altijd niet vergeten. Heeft hun liefde de tijd doorstaan?

Het begint allemaal met een oude man, die in de laatste dagen van zijn leven verkeerd. Hij is vol verdriet en hij houdt zielsveel van zijn vrouw die tot zijn grootste spijt aan Alzheimer leidt. Noah brengt zijn tijd door bij zijn vrouw om een dagboek voor te lezen aan haar. Ze weet echter niet, dat het over haar gaat. Hij probeert zo wat van haar herinneringen terug te brengen. Het klinkt misschien saai, maar dat is het absoluut niet. Sparks weet in ieder geval ware liefde te beschrijven en daar smelt ik toch wel bij weg.

Dit is de eerste keer dat ik een boek lees van Sparks, want hij heeft er veel meer geschreven. Het boek is redelijk kort vergeleken met de film, maar het is zeker wel de moeite waard. In het boek worden alleen hun jonge jaren beschreven op de manier van een dagboek en niet zoals in de film. En doordat het boek zo dun is, straalt het naar mijn mening juist meer kracht uit. Er is ook niet meer voor nodig. Je komt echt tot een moment dat je zelf beseft dat je blij moet zijn met elk leuk klein moment in het leven, voor je het weet is het voorbij of je weet het misschien zelf niet eens meer.