Recensie: Noodgreep – Vince Flynn

vinceTitel: Noodgreep (deel 11 van Mitch Rapp)
Originele titel: Extreme Measures
Auteur: Vince Flynn
Uitgever: Karakter
ISBN: 9789045211831

Dit is nu het tweede boek pas die ik lees van Vince Flynn en voordat je je afvraagt: maar dat is deel 11! Ja, dat klopt, maar ze kunnen gelukkig los van elkaar gelezen worden. Dus dat is wel ideaal. Het gaat alleen verder met dezelfde personages.

In de schimmige wereld van de geheime diensten, waar spionnen dag in dag uit een geheime oorlog uitvechten, lukt het de CIA twee terroristencellen te ontmantelen. Er wordt echter gevreesd dat een derde cel, die wordt geleid door een kwaadaardig meesterbrein, nog actief is en elk moment tot actie over kan gaan, met schokkende gevolgen. Antiterrorisme-expert Mitch Rabb slaat de handen ineen met een beroepssoldaat doe even fanatiek – en dodelijk – is als maar kan: ex-marinier en elitestrijder Mike Nash. Zowel Rapp als Nash heeft vaker oog in oog gestaan met bloeddorstige jihadisten. Beiden hebben vele levens gered en zetten zich onvoorwaardelijk in voor hun land. Maar op het Capitool waait sinds kort een andere wind, en bepaalde leiders willen Mitch Rapp zo kort mogelijk houden. Dus wanneer er zich een ijzingwekkend scenario dreigt af te spelen in de politieke hoofdstad van de Verenigde Staten besluiten Rapp en Nash nieuwe regels te volgen voordat ze in actie komen: hun eigen regels.

In dit nieuwste vertaalde deel van Vince Flynn heeft ex-marinier en anti-terrorisme agent Mike Nash van de CIA, Mitch Rapp zijn hulp nodig bij het ondervragen van twee terroristen die terecht zijn gesteld voor dodelijke aanslagen. Het is een strijd tegen de tijd als ze erachter komen dat een van de terroristen laat weten dat er nog een terroristische aanslag aan zit te komen. Ze weten verder van niks, ook niet waar het zal plaatsvinden. Samen gaan ze tegen de regels in hun eigen gang om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Dit boek is origineel verschenen in 2008 en dus eigenlijk alweer wat ouder, alleen hebben ze hier in Nederland nog niet zolang Vince Flynn ontdekt en is dit pas het vierde vertaalde boek. Dus niet echt in volgorde dus. Maar aangezien je ze los van elkaar kan lezen maakt het niet zo heel veel uit. Terrorisme steekt steeds meer de kop op en dat maakt dit oudere boek eigenlijk nog steeds actueel.

De boeken en de avonturen die zijn geschreven door Vince Flynn zijn makkelijk om te lezen en zuigen je ook helemaal in het verhaal. Het enige wat ik af en toe nog mis is de diepgang naar de personages. Aangezien deze vrij vlak worden gehouden en dat vind ik jammer. Ik denk wel dat er meer potentie in zit namelijk. Sommige stukken in dit boek duren iets te lang voordat er iets gebeurd, terwijl je wel weet dat er iets aan zit te komen. De echte actie laat zich ook best lang duren vind ik. Noodgreep was verder wel weer een plezierig boek om te lezen en ik zal ook zeker verder gaan met het lezen van boeken van Vince Flynn.