Recensie: Nodig – Joelle Charbonneau

nodigTitel: Nodig
Originele titel: Need
Auteur: Joelle Charbonneau
Verschenen: 2016
ISBN: 9789045210247

Een nieuw boek van de schrijfster van De Test-trilogie yes! Dat was het eerste dat ik dacht toen ik zag dat Nodig eraan zou komen. En daar lag hij dan ineens op de deurmat, het heeft dan ook niet lang geduurd tot ik hem ging lezen!

Eén voor één sluiten de tieners in Nottawa, Wisconsin, zich aan bij het nieuwste en hipste sociale medium, NODIG. Om toegang te krijgen moeten ze een op het oog eenvoudige vraag beantwoorden: wat heb je nodig? Een nieuwe iPhone? Een backstagekaartje voor een concert? In ruil voor een schijnbaar simpele taak, zal NODIG het verzoek inwilligen. Iedereen doet het. Dus waarom zou jij het niet doen? Kaylee Dunham weet wat ze nodig heeft – een nier voor haar zieke broer. Ze gelooft niet dat een sociaal netwerk zou kunnen helpen, maar ze heeft niks te verliezen.

Nodig was vooral een boek die me aansprak vanwege de schrijfster. Want De Test-trilogie vond ik erg leuk, dus waarom dan niet deze lezen? Dit boek maakt niet weer opnieuw deel uit van een serie, maar is een losstaand boek. Het draait in dit boek hoofdzakelijk om Kaylee, veel dingen zie je vanuit haar oogpunt. En als het een ander personage eventjes wordt, dan switched het van de ik-vorm naar de derde persoon, dus dat is wel duidelijk merkbaar. Ook al kun je het verschil dus duidelijk merken in dit boek, toch vind ik het niet fijn weglezen. Als je eenmaal gewend bent aan die ik-vorm en dat gaat ineens weer naar een ander personage vanuit de derde persoon, dan is dat vervelend om te lezen. Terwijl het zich juist zo focust op Kaylee alleen. Je went het meeste aan haar, terwijl je de rest ook wil leren kennen. Maar dat loopt niet heel lekker. Helaas, want ik had wel veel verwacht van dit boek.

Je moet ook duidelijk eventjes in het verhaal komen. Maar toch leest het op een gegeven moment lekker weg als je aan de structuur van het boek gewend bent. Ja, ik bleef doorlezen en las hem in een ruk uit. Een goed teken inderdaad. Je wilt gewoon weten wat zich schuil houdt achter het netwerk NODIG. En de Nederlandse vertaling van NEED, vind ik wel een beetje plat. Ja inderdaad ik weet dat het hetzelfde betekend, maar het klinkt zo vreemd. Maar desondanks vond ik het verhaal goed in elkaar steken zoals ik van Charbonneau gewend ben. Erg goed en ze mag meer boeken gaan schrijven! Je wordt even op een dwaalspoor gezet en dat is juist zo goed aan een thriller. Spannend tot het laatste woord.