Recensie: Niet te filmen! – Sophie Kinsella

niettefilmenTitel: Niet te filmen!
Originele titel: Finding Audrey
Auteur: Sophie Kinsella
Uitgever: Moon
Genre:young adult
ISBN: 9789044347371

Niet te filmen! is een nieuw boek geschreven door de bekende schrijfster Sophie Kinsella. Bekend van de Shopaholic-reeks. Daarom leek me dit boek ook gelijk heel erg leuk. En dit keer besloot Kinsella het eens over een andere boeg te gooien, namelijk een young adult boek. Zo probeert ze ook een jongere doelgroep aan te spreken.

Een angststoornis maakt het dagelijks leven van de veertienjarige Audrey behoorlijk lastig. Ze heeft baat bij de gesprekken met haar psycholoog, maar ze komt pas echt tot bloei wanneer ze Linus ontmoet, een teamgenoot van haar oudere broer. Linus snapt haar. Audrey kan met hem over haar angsten praten zoals ze dat nog nooit met iemand anders heeft kunnen doen.

Audrey is zo aan huis gekluisterd dat als ze de deur uit gaat alleen nog maar een zonnebril draagt. Ze is bang. Een psycholoog, genaamd Sarah probeert haar nog van de stoornis af te krijgen. Ze moet van Sarah haar dagelijks leven vast leggen met een camera. Dit om haar meer zelfvertrouwen te geven. Audrey filmt alles. Ook Linus, hij is een vriend van haar broer Frank. Linus weet uiteindelijk Audrey zo ver te krijgen om wat meer voor haarzelf op te komen. Frank is gameverslaafd en Audrey heeft echt de neiging om zijn computer uit het raam te gooien van frustratie.

Een erg leuk boek die ik al mocht lezen voordat hij überhaupt uitkwam. Een super leuke ervaring iedere keer opnieuw. En ik heb best van dit boek genoten. Op zich is Kinsella er dus in geslaagd om een young adult boek te schrijven. Hier en daar wel wat kinderlijk gedrag, in dat opzicht merk je echt dat het voor een jongere doelgroep is geschreven dan haar chicklitboeken. Alles in dit boek wordt vanuit het perspectief van Audrey verteld. Ze geeft jou dus als het ware ook een kijkje in haar leven. Dit komt leuk over omdat het nog steeds lijkt alsof het met Sarah de psycholoog heeft te maken. Erg goed gedaan dus. Je bent getuige van alles de miniscule liefde tussen Linus en Audrey. Het is echt een pleziertje om dit boek te lezen en het weet een serieus onderwerp aan te snijden bij jongeren op een grappige manier. Veel jongeren zijn namelijk niet erg zeker over hun zelf. En ook door de vermeldingen van moderne tv-series (Big Bang Theory, Masterchef), is dit boek erg herkenbaar voor jongeren.

Ik vond dit echt een goed boek, ik heb ervan genoten en het zal voor velen herkenbaar zijn. Het bevat humor, is makkelijk te begrijpen en leest lekker vlot door. Er is geen punt van verveling aanwezig in dit boek.