Recensie: Nederland van punt naar punt

Verschenen:
2015
Genre:
kleurboek
ISBN:
9789045211510

Nederland van punt naar punt is een leuk boek vol met mijn stiekeme favoriete bezigheid, namelijk punt naar punt lijntjes trekken. Ja, dat had je vast niet verwacht. Maar ik hou echt van dit boek daardoor.

Nederland van punt naar punt/The Netherlands dot-to-dot neemt je mee langs al het moois dat Nederland te bieden heeft. Een klein detail: je moet zelf de punten verbinden om zo de iconische gebouwen op het papier te laten verschijnen. Charlotte Greeven heeft dertig prachtige gebouwen en stadsgezichten omgezet naar prenten die bestaan uit honderden punten, die ook deels geschikt zijn om in te kleuren. Op vele platen zijn kleine verrassende details te vinden. Achter in het boek zijn de originele foto’s die aan de prenten ten grondslag liggen opgenomen met korte informatie over het gebouw of het stadsgezicht.

Ook dit boek is weer een musthave voor iedere toerist die in Nederland komt. Als ik hier niet had gewoond had ik hem sowieso gekocht als ik op vakantie was in Nederland. Want ook dit boek brengt weer veel moois met zich mee. Zo heb ik verschillende kleurtjes geprobeerd op de tekeningen.

Nu even over het boek zelf. Het kent verschillende herkenningspunten die je tegenkomt als je door Nederland reist of die Nederland talrijk is. Zo kun je Paleis op de Dam tegenkomen, maar ook de Markthal en natuurlijk de Friese waterpoort in Sneek. Er was eigenlijk niks dat ik dacht: ‘wow, dat mis ik!’ En dat is op zich wel een goed teken. Het is ook niet heel oudbollig, omdat er ook weer nieuwe architectuur in staat, dus daar hebben ze ook aan gedacht. Wat me als enige nadeel wel opviel is dat sommige tekeningen veel minder puntjes hebben en dus ook veel minder detail. Een beetje een evenwichtig aantal was wel mooi geweest. Want ik merk dat ik veel meer plezier heb aan de tekeningen met meer detail.