Recensie: Na de Aardbeving – Haruki Murakami

Originele titel: 神の子どもたちはみな踊る
Auteur: Haruki Murakami
Uitgever: Atlas Contact
Verschenen: 2008
Genre: literatuur
ISBN: 9789025443740

Ik ben door Tessa Heitmeijer echt bij de schrijver Haruki Murakami gekomen, ik hield altijd al wel van Japan. Maar daarom wou ik juist ook wel eens iets van een Japanse schrijver lezen. Maar ik wist nooit een goede schrijver, totdat ik Haruki Murakami op haar blog tegen kwam. Tessa leest namelijk iedere maand een Murakami. En ik lees de recensies daarom met veel plezier door. Ik ben zelf ook begonnen met het lezen van boeken door Murakami en ik ben helemaal verzot. Hij heeft zo’n excentrieke, unieke schrijfstijl dat hij gewoon overal door heen lijkt te breken.. als een aardbeving?

Vaste grond onder je voeten hebben is een veilig gevoel, maar als die grond opeens dreigt weg te vallen, kan dat heel nare gevolgen hebben. De zes verhalen in deze bundel exploreren de psychologische gevolgen die een aardbeving teweeg kan brengen, zelfs als zij ver weg gebeurt. De hoofdpersonen zien vaak geen uitweg in hun bestaan, maar zij zijn allemaal Gods kinderen, ook de reusachtige kikker die Tokyo voor een zekere vernietiging behoedt. In ‘Na de aardbeving’ is Murakami op zijn absurde, grappige, ontroerende best.

Ook dit boek van Murakami heb ik verslonden. Na de Aardebeving bevat zes kleinere verhalen die allemaal afspelen na de aardbeving van 1995 die plaatsvond in Kobe, een Japanse havenstad. Hier is Murakami zelf ook opgegroeid, leuk dat hij dit er zo in heeft verwerkt. Deze aardbeving heeft uiteindelijk aan meer dan zesduizend mensen het leven gekost. Een vreselijke gebeurtenis dus. De verhalen zelf spelen zich niet af in Kobe en ook is de aardbeving niet het hoofdpunt van het boek.

Maar toch biedt dit de connectie door het boek heen. Soms gaan de verhalen niet echt ergens over en hebben er ook wat humor in verwerkt. Het is een soort spiraal van belevingen en humor. Uiteindelijk weten de kleine verhaaltjes zich toch tot elkaar te vormen op de een of andere manier en lijkt het af en toe een geheel, ondanks dat het totaal verschillende gebeurtenissen, personages zijn. Het bundelt de kracht om door te gaan, ook als het even niet meer gaat. Dat is het mooie aan de Murakami boeken, er zit altijd een soort verborgen boodschap achter. Echt een prachtige bundel, met een mooie betekenis.