Recensie: Muren van verraad – Nova Ren Suma

murenvanverraadTitel: Muren van verraad
Originele titel: The Walls Around Us
Auteur: Nova Ren Suma
ISBN:9789045209821

Muren van verraad is een nieuw boek voor young adults. Hij leek me al leuk toen ik hem zag, weer eens wat nieuws. Dus ik liet me echt verrassen toen ik begon te lezen in dit exemplaar.

Een veroordeelde moordenares en een topballerina in spe. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Muren van verraad is het verhaal van een meisje met een veelbelovende toekomst voor zich. Haar leven draait in één tragische middag van veelbelovend naar uitzichtloos. Het verhaal wordt verteld door Amber en Violet: de een zit in een jeugdgevangenis, de ander is een danseres met een mooie toekomst. Op het eerste gezicht zijn ze complete vreemden die niets met elkaar gemeen hebben. Amber zit vast in Aurora Hills, een beveiligde jeugdinrichting. Als op een nacht alle sloten openspringen, ontstaat er totale gekte onder de 42 meisjes die er hun straf uitzitten. De een grijpt haar kans om te ontsnappen, de ander weet niet wat ze met de nieuw verworven vrijheid aanmoet. Violet is een danseres die op het punt staat naar New York City te vertrekken om daar door te breken. Hoewel ze egoïstisch en met zichzelf ingenomen is, kan ze de dood van haar vriendin Orianna niet vergeten. Niet omdat ze zich schuldig voelt, maar vanwege het mogelijke effect ervan op haar huidige leven en haar dansopleiding aan het prestigieuze Juilliard. Langzaam wordt duidelijk dat Amber en Violet nauw met elkaar verbonden zijn door Orianna. Ook zij had een glorieuze toekomst als ballerina voor zich liggen, maar anders dan Violet moet ze knokken voor elke kans in het leven. Desondanks is Violet jaloers op Ori, wetende dat zij niet het natuurlijke talent voor ballet van Ori heeft. Als er twee concurrentes worden vermoord, belandt Ori in Aurora Hills. Krijgt een schuldige uiteindelijk altijd haar verdiende straf? Of zal een onschuldige voor altijd de last van de schuld blijven dragen?

De cover vind ik eigenlijk niet echt aanlokkelijk moet ik zeggen. Ik vind het wat te girly met de ballerina op de voorkant en daardoor oogt het wat kinderlijker. De Engelse cover heeft alleen echt stoere letters op de voorkant enzo, net iets beter. Al gaat de inhoud wel over een ballerina. Het boek gaat namelijk over Amber, een meisje die vastzit in een jeugdgevangenis. Maar als op een nacht alle sloten open gaan gaan de meiden in de gevangenis helemaal los. Maar dan heb je dus nog een personage. En dat is Violet een meisje die wilt doorbreken en die kansen daartoe oo heeft. Ze is echter er niet geheel klaar voor zo heeft ze de dood van haar beste vriendin Orianna nog geen plekje kunnen geven. Beiden waren ze ontzettend getalenteerde danseressen.

Het is een erg vaag verhaal vond ik en ik had er niet echt de moeite voor kunnen vinden om het eigenlijk wel te begrijpen. Het is niet moeilijk, maar beide verhaallijnen door elkaar en iets met dansen en ontsnapte meiden in een gevangenis wist me niet te boeien. Het duurt een hele lange tijd voordat de verhaallijnen samen komen en na de helft van het boek wordt het pas ietwat interessanter. En door deze vreemde verhaallijnen is het allemaal erg verwarrend en moest ik constant nadenken, terwijl ik gewoon lekker wou doorlezen. De personages zijn ook niet erg interessant en ik voelde ook geen klik. Het is daardoor erg vlak. Ik vond het trouwens ook geen thriller voor young adult. Het was bij mij een normale young adult dat af en toe spannend was, maar dat hoort ook zo te zijn. Nee, dit boek was bij mij helaas geen succes.