Recensie: Morten – Anna Levander

mortenTitel: Morten (deel 1 van Morten)
Originele titel: Morten
Auteur: Anna Levander  (pseudoniem voor journalist Dominique van der Heyde en haar partner, schrijfster Annet de Jong)
Uitgever: Q
Genre: roman, politiek
ISBN: 9789021455891

Morten maakt deel uit van de Morten trilogie van Anna Levander. Een pseudoniem voor journalist Dominique van der Heyde en haar partner, schrijfster Annet de Jong. Zij laten je samen een kijkje nemen in de politieke wereld. De Nederlandse politiek wel te verstaan, natuurlijk verzonnen. Maar het leek me leuk om het eens van een andere kant te bekijken. Een fictief politiek verhaal.

De ambitieuze politicus Morten Mathijsen stevent af op een glorieuze verkiezingsoverwinning. Zijn partij, De Nieuwe Liberalen, gaat verrassend aan kop in de peilingen. Mathijsen is de tweede man van de partij en wil leider worden. Dan dreigt een duistere zaak uit het verleden zijn reputatie te schaden. Met de briljante spindoctor Evelien Bax aan zijn zijde gaat Morten tot het uiterste om het onheil af te wenden. De machtsstrijd maakt meerdere slachtoffers.

Ik had verwacht dat er veel diepgang in zou zitten, veel informatie. Stiekem ervaringsverhalen en dat soort dingen. Maar het was een beetje een probeersel vond ik. Je kan merken dat de schrijfsters niet veel ervaring hebben met het schrijven van een boek. En natuurlijk dat is ook wel even wat anders, maar ze hebben het toch geprobeerd. Ik zal heus wel eens deel 2 en 3 lezen, maar omdat de twee bekend zijn kunnen ze makkelijk een boek uitgeven. En dat merk je in alles. Ze hebben duidelijk eerst thrillers gelezen van Scandinavische schrijvers voordat ze begonnen en probeerden dit succes te evenaren. Tevergeefs.. Want je bent niet ineens zo groot als bijvoorbeeld Lars Kepler, Jussi Adler-Olssen of Stieg Larsson. Het hing van de clichés aan elkaar, maar wist me toch lang genoeg te vermaken om mij vast te houden. Het bevatte niet echt spanning, omdat je wel kon merken wat er als volgende zou gebeuren. Kortom niet origineel, gebrek aan spanning en het komt een beetje gekopieerd over. En nee dat zeg ik niet graag. In ieder geval goed geprobeerd.