Recensie: Miss Verstand – Astrid Harrewijn

52b8f227b75640.63529860Titel: Miss Verstand (deel 3 van de Miss-trilogie)
Originele titel: Miss Verstand
Auteur: Astrid Harrewijn
Uitgever: Sijthoff
Genre: chicklit, roman
ISBN: 9789021807034

Yep, eindelijk kon ik hem vinden in de bibliotheek! Het allerlaatste deel in de Miss-trilogie. Eerder las ik namelijk al Miss Communicatie en Miss Match. Super leuke en grappige boeken. Echt aanraders als je weer eens wat luchtigs wilt lezen. De verhalen worden per boek verteld vanuit het oogpunt van een van de drie vriendinnen. Dit boek gaat over Iris.

Alles lijkt kinderpsychologe Iris voor de wind te gaan. Het leven knipoogt vrolijk naar haar. Ze heeft een nieuwe praktijkruimte in Den Haag, een sociaal leven met leuke vrienden en dan wordt ze ook nog eens gevraagd als deskundige voor een televisieprogramma.
Maar als Iris een groot familiegeheim ontdekt, gaat alles wankelen. Ellende kruist haar pad. Iris lijkt zich er dapper doorheen te slaan, maar als ze ook met de liefde de degens moet kruisen, kan ze niet zonder de hulp van haar beste vriendinnen Lein en Didi.

Geweldig grappig boek weer, maar nu weet ik in ieder geval dat Miss Communicatie mijn all-time favorite is wat deze boeken betreft. En laat ik die nou juist ook zelf in mijn boekenkast hebben staan. Maar ook Miss Verstand was echt weer om te gieren. Iris is kinderpsychologe, daar is ze goed in. Maar helaas doet ze buiten haar werk om weinig, dus besluit ze op toneelcursus te gaan. Ellen, haar collega nodigt haar hier tot uit. Op een gegeven moment is Ellen toch niet meer zo leuk als Iris in eerste instantie dacht en moet van haar af zien te komen. Ze wil haar ontslaan, maar heeft geen poot om op te staan.

Het boek leest heerlijk weg net als de andere delen. Maar ik moet zeggen dat ik dit boek wel de minste van de drie vond. Miss Verstand gaat iets rustiger te werk, terwijl er in Miss Communicatie en Miss Match ook nog wel aardig wat actie zit op sommige momenten. Maar dit compenseerd door de constante humor die aanwezig is. En Ellen blijf ik een beetje vaag blijven, ze is niet aardig en moet weg maar de reden vond ik een beetje onduidelijk.