Recensie: Mijn zusje – Inez van Loon

Verschenen:
2015
Genre:
Young adult
ISBN:
9789044824001

Mijn zusje is weer een nieuw boek die ik ga lezen van uitgeverij Clavis. Ik kwam hem tegen bij de bibliotheek en ik wist gewoon dat ik hem moest gaan lezen. En uiteindelijk heb ik sowieso wel een zwak voor de boeken van Clavis. Dus daar ontbreekt het hem niet aan.

Zon- of rustdagen, het maakt geen verschil. Voor Perla en haar familie bestaan alleen de seizoenen. Ze leven bij de dag, kijken zelden vooruit of achterom. Het verleden onthouden ze aan de hand van belangrijke gebeurtenissen: ‘De zomer dat Tsjawo werd geboren’ of ‘het jaar van de Hitlerjugendjongen’. Politiek interesseert Perla’s familie niet. Maar toen ze vannacht in bed lag, hoorde Perla gedempte stemmen nog heel lang praten over de man die Hitler heet.

Perla en haar Sintifamilie trekken in woonwagens door Duitsland. Ze leven volgens ongeschreven wetten en eeuwenoude tradities. De mannen in de familie zijn muzikanten, de vrouwen venten en voorspellen de toekomst. Maar Perla wil ook graag leren lezen en schrijven. Als het leven steeds moeilijker wordt, moeten Perla en haar familie vluchten. En dan breekt de oorlog uit …

Dit boek van Clavis heb ik wel onder young adult neergezet, maar is ook geschikt voor de jongere doelgroep. Zo is dit boek vanaf een jaar of 10/11 al prima te lezen. Geschreven door een Nederlandse auteur en dus snel geschikt voor school bijvoorbeeld. Dit boek gaat over de tweede wereldoorlog, duidelijk weer eens wat anders dan Oorlogswinter, etc. Dit boek verteld namelijk niet het verhaal over Joden in die tijd, maar over zigeuners. Al hoewel ik daar weinig van wist, vond ik dit boek wel een erg goed moment om er iets te weten over te komen.

Het verhaal gaat over Perla, een meisje uit de Sinti stam van de zigeuners. Wat ook leuk is aan dit boek is dat er een verklarende woordenlijst staat achterin het boek. Zo vertellen ze bijvoorbeeld dat het woord zigeuner niet het juiste is, maar ze liever willen worden aangesproken met Sinti of Roma. Wat dus duidelijk merkbaar is dat dit boek niet echt young adult is, is dat het hoofdpersoon bijvoorbeeld 7 jaar oud is. Ze woont en trekt weg in een huis op wielen. Het woonwagenkamp, zoals wij dat kennen, staat in dit boek dus in de bossen van Duitsland. Maar in dit boek trekken ze ook nog echt met hun wagens. De mannen uit het kamp treden vaak op met muziek en verdienen geld door te venten. Perla gaat als een van de eersten echt naar school en leert daar van alles. Als Perla daar komt raakt ze bevriend met een Joods meisje. Ze heet Elsa. Op een dag gaan Perla en haar familie weer verder trekken door het land, ze vluchten van Duitsland naar België en daarna naar Limburg. Als ze worden afgevoerd naar een werkkamp, bevalt haar moeder van een dochtertje. Als Perla het uiteindelijk overleeft gaat ze op zoek naar haar zusje. Na vele jaren komen ze elkaar uiteindelijk tegen.

Helemaal achterin het boek worden nog wat woorden uitgelegd rondom de zigeuner/Roma gewoonten. Een heel goed verhaal wat goed in elkaar zit.

Beoordeling: ★★