Recensie: Mijn hart en andere zwarte gaten – Jasmine Warga

mijnhartTitel: Mijn hart en andere zwarte gaten
Originele titel: My Heart and Other Black Holes
Auteur: Jasmine Warga
ISBN: 9789045210148

Toen ik dit boek van de uitgever kreeg was ik positief verrast, het leek me een erg leuk boek toe en ik kon daarom ook niet wachten om erin te beginnen.

De zestienjarige nerd Aysel is geobsedeerd door het plannen van haar eigen dood. Met klasgenoten die continu over haar roddelen, een moeder die haar nauwelijks kan aankijken, en een vader die met een gewelddadig misdrijf hun dorp opschrikt, ziet Aysel redenen genoeg om haar leven te beëindigen. Maar ze weet niet zeker of ze het alleen durft. Als ze op een website het forum Zelfmoordpartners ontdekt, denkt ze de oplossing te hebben gevonden. Ze vindt er Roman, een jongen die achtervolgd wordt door een familietragedie. Hoewel Aysel en Roman niets met elkaar gemeen hebben, beginnen ze deel uit te maken van elkaars leven. Naarmate hun plan voor zelfmoord vorm krijgt, begint Aysel zich af te vragen of ze er wel mee door wil gaan. Ze zal uiteindelijk moeten kiezen: een einde aan haar leven maken of Roman ervan proberen te overtuigen om samen door te leven.

Dit boek was opnieuw een emotionele achtbaan en dat vind ik altijd geweldig met dit soort dingen. Het verhaal gaat over Aysel, een meisje die bij haar moeder woont en haar nieuwe man. Haar moeder heeft twee kinderen met hem. Aysel is gek op haar broertje, maar haar zusje heeft ze niet een geweldige klik mee. De vader van Aysel is een soort van monster en iedereen kijkt Aysel daarop aan. Iedereen staart naar haar alsof het allemaal aan haar ligt en ze is er helemaal klaar mee. Daarom wil ze een einde maken aan haar leven. Alleen wil ze niet alleen uit het leven stappen en zo komt ze op een website terecht bij het zoeken van zelfmoordpartners. Ze komt een jongen tegen die niet ver weg woont en dus ook een zelfmoordpartner zoekt. Hij wil uit het leven stappen op de sterfdag van zijn zusje. En die datum daar wordt dus naar afgeteld in dit boek. Maar hoe beter Aysel Roman leert kennen hoe meer twijfels ze krijgt of ze nog wel echt dood wil. Maar krijgt Roman deze twijfels ook?

Wow. Dat was echt het enige dat ik kon uitbrengen na het lezen van dit boek. Het is zo’n rollercoaster dat je van de ene emotie naar de andere wordt gesleept. Het is een moeilijk en zwaar boek om te lezen. En eerlijk gezegd vind ik hem zelfs op het randje van een normale young adult.

Heel erg mooi geschreven met een heftig onderwerp. Ik zat constant in spanning naar mate de datum vorderde. Goed en duidelijk geschreven, leest lekker snel weg. En ik had hem vrij snel uit. Af en toe een vleugje humor maakt het weer wat luchtiger. Prachtig.