Recensie: Mannen die vrouwen haten – Stieg Larsson

millennium1Titel: Mannen die vrouwen haten (deel 1 van Millennium)
Originele titel: Män som hatar kvinnor
Auteur: Stieg Larsson
Uitgever: A.W. Bruna
Verschenen: 2015 (origineel 2006)
ISBN: 9789056725372

Stiekem was ik al lang benieuwd naar dit boek. En nu Bruna kwam met een leesmarathon rondom deze Millennium-serie. Moest ik er natuurlijk ook eens aan geloven. En zo kwam ik terecht bij deel 1; Mannen die vrouwen haten.

Twee tegenpolen, Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander. Hij is een charmante man en een kritische journalist van middelbare leeftijd, uitgever van het tijdschrift Millennium. Zij is een jonge, gecompliceerde, uiterst intelligente vrouw met zwartgeverfd haar, piercings en tatoeages, én een uitermate goede hacker. Samen vormen ze een ongewoon, maar sterk team.

Mikael wordt benaderd door oud-zakenman Henrik Vanger. Veertig jaar geleden is de zestienjarige Harriët Vanger op mysterieuze wijze verdwenen en vermoedelijk vermoord. De zaak is echter nooit opgelost en inmiddels verjaard. Toch wil Henrik Vanger graag dat Mikael zich hier nog eens op stort.

Het viel me niet mee tijdens de leesmarathon. Waarin ik de eerste twee boeken las van de Millennium serie. Het leken me nogal ‘taaie’ boeken om doorheen te komen op een dag.

En inderdaad, dit zijn boeken waar je echt wel langere tijd over moet in plaats van slechts een dag. Vooral in het begin, wanneer je nog vol energie zit valt het niet mee om je hoofd erbij te houden. Het is eerst gewoon nog heel saai en oppervlakkig. Het geeft eerst slechts informatie. Wat eigenlijk ook wel logisch is voor zo’n dik boek. Maar na de intro van zo’n 200 pagina’s begint eindelijk de spanning. En eigenlijk wil je dan ook aan een stuk door lezen.

Stieg Larsson laat je de wereld rond Hedestad zien. Hier heeft jouralist Mikael Blomkvist een opdracht aangenomen om te werken aan een zaak van Harriët Vagner, zij is jaren geleden ineens plotseling verdwenen. Blomkvist is echter op non-actief gezet nadat hij is veroordeeld tegen een Zweedse industrieel. Maar krijgt hulp van de excentrieke Lisbeth Salander. Het lijkt een gebed zonder end, maar plotseling lijken er toch weer nieuwe aanwijzingen vrij te komen. En het moeilijk te gissen hoe dit alles zal eindigen.

Ik heb er spijt van dat ik niet eerder ben begonnen in deze serie, maar het is nooit te laat. Als je meedoet met een leesmarathon kan ik je vertellen dat het op een gegeven moment niet leuk meer is om alles op een dag te lezen. Terwijl de boeken zelf echt wel de moeite waard zijn. Ik moet altijd even wat langer nadenken bij het gebruik van Zweedse woorden van plaatsen en namen. Dat duurt gewoon wat langer met doordringen.

Maar desondanks heb ik ontzettend genoten van het eerste deel.