Recensie: Ik ben Malala – Malala Yousafzai

malalaTitel: Ik ben Malala
Originele titel: I Am Malala: The Girl Who Stood Up For Education and Was Shot by the Taliban
Auteur: Malala Yousafzai
Uitgever: Spectrum
Genre: non-fictie, waargebeurd
ISBN: 9789000331536

Ik wou dit boek al langere tijd lezen, maar meestal vergeet ik het gewoon dat ik iets heel graag wou lezen omdat er zoveel boeken op mijn te lezen lijstje staan. Maar op een middag kwam het idee in mij op om dit boek nu eindelijk eens te gaan lezen, dus ik ging gelijk naar de bieb om het niet nog eens te vergeten. En wat ben ik blij dat ik dit boek heb gelezen.

Malala Yousafzai, het dan vijftienjarige meisje dat op 9 oktober 2012 van zeer dichtbij in het gezicht wordt geschoten door een talibanstrijder, vertelt haar ontroerende en inspirerende verhaal. Malala is het slachtoffer van een gruwelijke aanslag op haar leven; enkel en alleen omdat zij als meisje in het conservatieve Pakistan dagelijks naar school gaat. Ze overleeft deze aanslag ternauwernood en haar schokkende verhaal gaat de hele wereld over. De wereldgemeenschap leeft met haar mee en Malala wordt omarmd als het symbool van vreedzaam protest en de strijd voor onderwijs voor iedereen.
In Ik ben Malala vertelt Malala in haar eigen woorden hoe zij opgroeide in Pakistan, hoe haar vader ondanks de druk van de fundamentalistische krachten in Pakistan volhardt in zijn streven zijn dochter door middel van onderwijs de kans te bieden op een betere toekomst en wat voor gruwelijke wending haar leven kreeg die middag van 9 oktober voirg jaar.

Ik ben serieus diep geraakt door dit boek. Natuurlijk wist ik al van het verhaal af, maar om het in boekvorm te gaan lezen is altijd net iets echter vind ik. Vooral omdat Malala zelf de schrijfster is van het boek, dat maken de beelden die je voor je hebt bij elk woord net even iets echter. Het is goed geschreven, leest makkelijk weg ondanks de emotionele lading die het bij zich draagt. En dat vind ik best knap moet ik zeggen. Dit boek zou echt een mustread moeten zijn op de middelbare school. Ik vind trouwens dat ze wel meer boeken moeten verplichten om te lezen, maar wie ben ik. Het zou niet misstaan in ieder geval.

Dit boek zorgt ervoor dat je alle dingen die je maar normaal vind weer even op een rijtje zet. Het is ongelooflijk dat Malala dit heeft overleeft en wat ze nu wel niet allemaal wil doen in de wereld. Het is meer dan verdient dat ze de Nobelprijs voor de Vrede heeft ontvangen in 2014. Ze zet zich nu in om alle mensen onderwijs te kunnen geven in de wereld. Er zijn namelijk nog teveel landen waar dit niet mogelijk is en daar wil ze graag verandering in brengen. Naar school gaan is een eerste belangrijke stap in het leven en zou voor iedereen mogelijk moeten zijn om je dromen te verwezenlijken, een gezin te stichten en te verzorgen.