Recensie: Luister naar de wind/Flipperen in 1973 – Haruki Murakami

Verschenen:
2015
Genre:
Literatuur, roman
ISBN:
9789025444372

Deze boeken van Haruki Murakami zijn gebundeld in een boekje die aan alle beide kanten dus een boek beginnen. Heel grappig over nagedacht dus. Het boek heeft eerst een tijdje op mijn wensenlijstje gestaan, maar toen ik hem in de bieb zag liggen besloot ik hem daar maar mee te nemen.

‘Perfect proza bestaat niet. Net zomin als perfecte wanhoop.’ Zo luiden de allereerste zinnen die Haruki Murakami op papier zette. In 1979 debuteerde hij, toen 30 jaar oud, met de roman ‘Luister naar de wind’. Naar eigen zeggen kreeg hij het idee ervoor tijdens een baseballwedstrijd. Een jaar later verscheen ‘Flipperen in 1973’. ‘En sindsdien ben ik niet meer opgehouden’, vertelde hij in een interview aan Paul Theroux. ‘Het is mijn passie, het is mijn grote liefde. Ik heb nog nooit een writer’s block gehad. Ik heb nooit iets anders willen doen.’
Samen met ‘De jacht op het verloren schaap’ vormen deze twee oerwerken de Trilogie van de Rat.
De eerste twee romans zijn onmiskenbaar Murakami. In ‘Luister naar de wind’ ontmoeten de Rat en de verteller elkaar en drinken sloten bier in Jay’s Bar. Ze leren allebei een meisje kennen, maar het wordt natuurlijk niets. In ‘Flipperen in 1973’ woont (dezelfde) verteller samen met een mysterieuze tweeling en zoekt hij vertwijfeld naar een bijzondere flipperkast. Onbeantwoorde liefde, meisjes met (dit keer) een vinger te weinig, westerse popsongs, onpeilbaar diepe putten, gekwelde katten – alles wat de Murakamifan bekend voorkomt is al in deze twee vroege werken aanwezig. En ook de jonge Murakami slaagt er als geen ander in om de lezer op het verkeerde been te zetten.

Zoals we inmiddels weten. Haruki Murakami; love him or hate him. Zijn boeken zijn namelijk heel uitzonderlijk geschreven. En je moet er dus van houden. Maar mijn hart had hij gestolen vanaf het eerste boek dat ik van hem heb gelezen. En mede door Tessa Heitmeijer is mijn Haruki Murakami leesobsessie begonnen. En daar ben ik toch wel erg blij mee. En aangezien het alweer een tijdje terug was dat ik het laatste boek van hem heb gelezen, was het nu weer eens tijd voor verandering.

Beide boeken zijn een van de eerdere werken van Murakami. En in het voorwoord geeft hij zelf aan dat het oud werk is en het niet geheel geoptimaliseerd is. Maar hierin leren we Murakami wel kennen als beginnende schrijver en dat is ook erg leuk om te lezen. Je ziet de trekjes komen naar de boeken zoals we ze nu kennen. En deze verhalen vormen samen met ‘De jacht op het verloren schaap’ dus ook een trilogie. Dus ik moet die ook maar eens gaan lezen. Leuke kennismaking dus met het eerdere werk. Maar echt goed is het helaas niet, ik heb betere boeken van hem gelezen. Maar dat is op zich dus logisch. Maar door mijn Murakami-liefde kon ik deze niet overslaan en vond het echt wel een mustread voor de Murakami-fan.