Recensie: Legend – Marie Lu

1001004011832481Titel: Legend (deel 1 van de Legend-trilogie)
Originele titel: Legend
Auteur: Marie Lu
Uitgever: Gottmer
Genre: dystopian, science fiction, romantiek
ISBN: 9789025751173

Dit boek stond ook alweer een tijdje op mijn tbr-lijstje. Ik was erg benieuwd naar dit boek en wist niet eens zo heel goed wat ik er bij moest verwachten, ondanks dat ik er veel goede dingen over heb gehoord.

Legend speelt zich af in het Los Angeles van 2130, dat ondergelopen is na een overstroming.
De 15-jarige June, telg uit de elite van de Republiek, is een wonderkind. Ze is gehoorzaam en loyaal en wordt dan ook klaargestoomd voor een van de belangrijkste functies in de militaire rangorde van haar land. De eveneens 15-jarige Day, geboren in een sloppenwijk, is de meest gezochte crimineel van de Republiek.
Normaal gesproken zouden hun wegen zich nooit kruisen, maar dat gebeurt wel als de broer van June, een belangrijke militair, wordt vermoord en Day de hoofdverdachte is. De overheid opent de jacht op hem. Een ultiem kat-en-muisspel tussen June en Day gaat van start: zij wil haar broers dood wreken, terwijl hij probeert uit handen van de overheid te blijven en intussen ook nog zijn familie wil redden van een mysterieuze epidemie.
Maar dan komt June erachter dat de overheid iets met haar broers dood te maken heeft en er alles aan doet om dat verborgen te houden.

Ik vond het echt een leuk en spannend boek! Echter had ik wel wat hoge verwachtingen door de vele recensies op Goodreads. Daar moet je er eigenlijk nooit teveel van lezen heb ik wel door. Want ondanks dat zeker ook leuk en spannend was, vond ik het ook ietwat teleurstellend. Omdat de personages, Day en June mij niet echt wisten te raken op de een of andere manier. Waardoor de nadruk echt alleen op het verhaal lag en het is het totaalplaatje wat het compleet moet maken. En dat miste ik gewoon. Dit is namelijk meer aanwezig bij de andere vele dystopische boeken die ik heb gelezen, de vaak botsende karakters die op een gegeven moment naar elkaar toe groeien vind ik leuker.

Dan eventjes weer een pluspunt, de wereld vond ik wel echt super tof neergezet. Het kwam ook echt realistisch en overtuigend over, je zou er zo in kunnen binnenstappen als je dit boek leest. Ik wil wel meer weten over de tegenpartij in de volgende boeken Wonderkind en Finale. Al zal het wel iets langer duren voordat ik de volgende delen op zal pakken, omdat ik gewoon verleidt wordt door andere boeken waar ik ook nieuwsgierig naar ben.