Recensie: Le Tour de France 2015

Verschenen:
2015
Genre:
non-fictie, sport
ISBN:
9789045211442

Toen ik dit boek ontving van uigeverij Karakter slaakte ik een grootse zucht, aangezien ik niks maar dan ook helemaal niks met wielrennen heb. Ze bedoelen het natuurlijk erg goed en dat waardeer ik ook heel erg. Maar als ik eens een boek krijg, waar ik niks mee heb dan zal ik ondanks alles toch proberen een recensie te schrijven.

Sensationeel én gedetailleerd. De Tour de France van 2015! Hét officiële boek! Herbeleef met dit boek de ‘Nederlandse’ Tour de France 2015 van dag tot dag, etappe voor etappe. De proloog in Utrecht, de 2e etappe met de tot de verbeelding sprekende finish op Neeltje Jans, de ritten door Vlaanderen en Wallonië, tot aan de grote finale op de Champs-Élysées. Een gedetailleerd en met sensationele actiefoto’s gelardeerd verslag van een van de grootste sportevenementen ter wereld.

Voor de echte fans zal dit waarschijnlijk een soort wielren-bijbel zijn. Maar ik zie het als iets met plaatjes van wielrennende mannen. Ik snap niks van die sport en zal dat ook nooit doen. Desondanks probeer ik een eerlijke recensie schrijven op basis van de indrukken die ik heb op dit boek. En dan ga ik natuurlijk vooral af op het uiterlijk van het boek, aangezien ik niks weet over de wielrenners zelf, etc.

Het is een vrij groot boek, op A4 formaat schat ik. Hardcover en is niet heel dik. Op zich een goede indruk voor een boek vol met dingen over Le Tour de France 2015. De afbeeldingen in het boek zijn er in overvloed. Zo ook pagina’s vol met informatie over de wielrenners en over hun prestaties. Bolletjestruien en gele truien komen voorbij en zo ook het parkour door Frankrijk. Je ziet de dagwinnaars en natuurlijk de grootste winnaar van het jaarlijkse spektakel. De foto’s zijn allemaal in perfecte kwaliteit en vormen netjes een totaal met de rest. Ik kan dus zeggen met mijn innerlijke vormgevings-ogen dat het er design-gericht erg goed uit ziet.

Hij krijgt van mij een sterretje minder, omdat ik de dikte niet geheel in proportie vindt met het aantal pagina’s.