Recensie: Kleur je eigen Van Gogh

vangoghTitel: Kleur je eigen Van Gogh (Colour your own Van Gogh)
Originele titel: Kleur je eigen Van Gogh
Uitgever: Karakter Uitgeverij
Genre: kleurboek
ISBN: 9789045210919

Dit kleurboek leek me zo tof om te kleuren, alleen al die voorkant. Werkelijk prachtig gemaakt en in het echt ook nog met glinsterpapier. Hij is bovendien ook nog best wel groot (42 x 29,7 cm), dus je kan de kleurplaten eventueel ook nog met gemak aan de muur hangen.

In het kleurboek zijn dertig Van Gogh-schilderijen uit de collectie van het Van Gogh Museum opgenomen. De kleurplaten zijn gedrukt op speciaal papier zodat je niet alleen kleurpotlood hoeft te gebruiken, maar ook aan de slag kan met verschillende soorten verf en bijvoorbeeld wasco.

Ik moest uiteraard wel even tijd vinden om te beginnen in dit prachtboek, maar eenmaal gevonden heb ik ook echt genoten van het boek. Het was moeilijk om een keuze te maken uit het dertigtal kleurplaten die te vinden zijn in dit kleurboek. Ze leken me eigenlijk allemaal wel leuk.

Uiteindelijk ging ik toch voor een landschap schilderij, dus ‘Gezicht op Auvers’. En nu ik hem zelf heb gekleurd kan ik precies omschrijven hoe dit schilderij eruit ziet, ideaal! Ik wou hem zoveel mogelijk waarheidsgetrouw inkleuren. Echter zijn de voorbeelden van de originele schilderijen vrij klein afgebeeld vooraan in het boek en het vervolg geheel achteraan. Dus pakte ik mijn mobiele telefoon erbij en zocht het schilderij op zodat ik ook niet de heletijd hoefde te turen op dat mini plaatje. Dat is zeker wel een tip dus.

Je kan de platen gemakkelijk uitscheuren, zodat je niets beschadigd en ze zijn slechts aan een kant bedrukt zodat je er optimaal van kan genieten. Echter ging het uitscheuren zo gemakkelijk dat nu de helft van mijn boek uit elkaar ligt, dat is dan wel weer een beetje jammer. Voor de rest is het papier goed dik, zodat je er niets doorheen drukt en je met alle mogelijke materialen de kleurplaat van een fraai kunstwerkje kan voorzien.

Ik heb zelf met kleurpotloden gewerkt, al was het nog een heel gedoe om de juiste kleur te zoeken bij het schilderij. Zelfs met mijn megadoos kleurpotloden, dus misschien is een bijpassende kleurdoos nog wel een leuk idee? Zodat je echt de schilderskleuren hebt. Voor de rest een prima kleurboek waarmee je uren plezier kan hebben, mooi vormgegeven, alleen de voorbeelden zouden wel wat groter mogen.

IMG_20150422_112218 IMG_20150422_112545 IMG_20150422_112555