Recensie: Kleur je eigen impressionisten

Titel: Kleur je eigen impressionisten
Originele titel: Kleur je eigen impressionisten
Verschenen: 2016
Genre: kleurboek
ISBN: 9789045209661

Tegen het einde van de 19e eeuw zette een groep voornamelijk Franse schilders zich af tegen de heersende opvattingen over de schilderkunst. Zij wilden de werkelijkheid weergeven zoals ze die op moment van schilderen waarnamen. Schilderen ‘en plein air’ deed zijn intrede. Dit betekende dat er in sommige gevallen snel geschilderd moest worden, omdat de werkelijke situatie snel kon veranderen. De zon zou zich kunnen gaan verschuilen achter de wolken, het licht kon veranderen, etc. Deze ‘impressionisten’ (van het Franse woord impression) streefden vooral naar een overtuigende weergave van het licht. In dit kleurboek zijn kleurplaten opgenomen van schilderijen van impressionisten als Edgar Degas, Claude Monet en Camille Pissarro. . Hun manier van werken had in Nederland bijvoorbeeld invloed op de schilders van de Haagse en de Amsterdamse School en ook Vincent van Gogh heeft zich sterk laten beïnvloeden door deze groep schilders. In Kleur je eigen impressionisten zijn de meest bekende werken uit deze stroming opgenomen. Het is gezien de immense hoeveelheid impressionistische schilderijen die te zien zijn in tal van musea over de hele wereld bij lange na geen volledige samenstelling. Het geeft echter wel een goed beeld van de creatieve rijkdom die deze stroming ons heeft nagelaten.

En ook dit boek is weer prachtig en goed voorzien van verschillende platen. Van vele Franse schilders. Zoals Monet en Pissarro. Hun stijl had ook invloed hier in Nederland op bijvoorbeeld schilder Vincent van Gogh. In dit boek zijn de bekendste impressionistische schilderijen opgenomen, zodat je een ruime keuze hebt. Er zit wel genoeg uitdaging in, dat is wel duidelijk. En je bent ook wel een hele tijd bezig met een kleurplaat, maar op zich is dat ook wel leuk om te doen.

Net zoals de andere kleurboeken van kunstenaars die Karakter heeft uitgebracht is ook dit weer een pareltje. Ik ben altijd blij als ik ze weer zie. Maar ik heb er alleen niet altijd tijd voor of zin in om aan zo’n gigantisch project te beginnen. Ondanks dat ze prachtig zijn.