Recensie: Kill Zone – Jack Coughlin

killzoneTitel: Kill Zone (deel 1 van Sniper)
Originele titel: Kill Zone
Auteur: Jack Coughlin
Uitgever: Karakter uitgevers
ISBN: 9789045211626

Kill Zone is een boek die je wordt aangeraden als je van American Sniper houdt. Nu heb ik daarvan alleen de film gekeken. Maar dit boek spreekt me ook wel aan. Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor het leger en ik vind het altijd knap dat mannen aan zulke strijden willen meedoen. Daarom vind ik dit soort boeken ook heel interessant.

Kyle Swanson, scherpschutter bij de U.S. Marines, moet als enige overlevende van zijn team de grimmige woestijn in om een geheime missie te volbrengen. Kill Zone is het eerste deel in de intrigerende en levensechte Sniper-serie. Jack Coughlin gebruikt zijn ervaring als scherpschutter bij de U.S. Marines en giet dat samen met de explosieve situatie in het Midden-Oosten en de Amerikaanse drang tot daadkracht in een hyperrealistische en bloedstollende thriller. Een Amerikaanse generaal wordt in het Midden-Oosten gevangengenomen door terroristen die hem binnen enkele dagen dreigen te onthoofden. Vlak voordat het zwart voor zijn ogen wordt, hoort hij zijn gijzelaars tot zijn verbijstering Amerikaans-Engels spreken. Wie zouden het in vredesnaam zijn? Kyle Swanson, de beste scherpschutter van de U.S. Marines, dobbert tijdens een vakantie op een jacht in de Middellandse Zee, als hij opdracht krijgt een missie op te zetten om de generaal in veiligheid te brengen. Maar wanneer Swanson en zijn mariniers zich voorbereiden om in de Syrische woestijn te landen, vliegen ze in een hinderlaag. Hoe kon de vijand van hun missie weten als die alleen bekend was bij een aantal hooggeplaatste Amerikaanse officiers? Nu moet Swanson, de enige overlevende van zijn missie, het duistere hart van de woestijn betreden om zijn missie te volbrengen. Algauw stuit hij op de meest gevaarlijke vijand die hij had kunnen treffen: Amerikaanse landgenoten. Het lot van de gegijzelde generaal ligt in handen van scherpschutter Swanson.

Op de voorkant van het boek is een sticker te vinden ‘meer boek voor mannen’. En aangezien ik gewoonweg weleens van typische mannendingen houd. Zoals gamen, bier drinken, etc. Kon dit boek niet in het rijtje ontbreken. Ook dit boek gaat over een Amerikaanse sluipschutter net als het boek American Sniper. Kyle is in dienst van de mariniers in Amerika en in dit boek volg je dus zijn missie. Het is een heel goed boek, het lijkt net alsof je er zelf bij bent. Alles is tot in detail beschreven. Het is de bedoeling dat Kyle in zijn eerste missie een generaal gaan bevrijden. Terroristen dreigen generaal Middleton namelijk te onthoofden. Als Kyle aankomt op de plek lijkt niks minder waar, ineens wordt je weer op het verkeerde been gezet.

Kyle is een leuk personage die je echt weet te triggeren van begin tot eind. Ook volg je andere soldaten die bij particuliere beveiligingsbedrijven werken. Dit zijn ook vaak oud-mariniers en ze werken voor degene die hun het meeste geld weet te bieden.

Geweldig boek waar je je ongelooflijk in kan inleven. Het is een rollercoaster aan gebeurtenissen en spanning. Je wilt het op geen enkel moment neerleggen om even wat anders te doen, ook al moet dat soms wel. Ik hoop stiekem dat ze dit boek ook nog gaan verfilmen. Leest lekker vlot door en bevat niet veel moeilijk taalgebruik. Ik heb zin in deel twee!