Recensie: To Kill a Mockingbird – Harper Lee

Originele titel: To Kill a Mockingbird
Auteur: Harper Lee
Uitgever: Grand Central Publishing
Verschenen: 1960
Genre: Literatuur, roman
ISBN: 9780446310789

Dit is echt zo’n boek dat op Goodreads aangeschreven staat als een must-read. Het is dan ook een meesterwerk onder de Amerikaanse literatuur. Ik ben altijd benieuwd of dit nou echt een boek zou kunnen zijn dat de beste ooit is, dus ik ging dit boek lezen. Toch vindt ik dat er een duidelijk verschil zit in oudere boeken en nieuwere boeken, het taalgebruik is vaak heel anders en je gaat er daardoor toch anders tegenaan kijken. De cover die hiernaast staat afgebeeld heb ik ook in mijn bezit en ik heb hem dus in het Engels gelezen. Er bestaat wel een Nederlandse versie van dit boek, Spaar de Spotvogel, maar die wordt volgens mij niet echt gewaardeerd als vertaling. Vandaar dat de meesten voor de originele Engelse versie gaan.

Dit boek verteld het onvergetelijke verhaal over de humane en onconventionele advocaat Atticus Finch en zijn twee jonge kinderen. In de jaren dertig is de rassenstrijd in Amerika nog in volle gang. Met name in het Zuiden geldt de neger als een minderwaardig soort mens, dat God noch gebod kent. Als Tom, een straatarme zwarte man, ervan verdacht wordt en blanke vrouw te hebben verkracht, verdedigt Atticus zijn zaak. In de ogen van de jury staat Toms schuld eigenlijk al vast, maar Atticus doet wat hij kan. Zijn dochtertje Scout en haar broer Jem volgen het proces op de voet. De dramatische rechtszittingen monden uit in een strijd tussen vooroordelen en gezond verstand, waarbij de mensenrechten akelig in de knel komen. Scout leert haar stadsgenoten in al hun benepenheid en hypocrisie kennen en komt tot de ontdekking dat de waarden waar haar vader voor staat, allerminst vanzelfsprekend zijn.

Ik vond het een heel mooi boek. Het begon een beetje verwarrend, omdat er best wel veel personages worden benoemd in het eerste hoofdstuk en daarbij dacht ik even.. oeps, heb ik wel het goede boek gekocht. Maar daarna werd het verhaal duidelijk en dus ook interessanter. Het is een boek dat erg realistisch is. Vroeger, maar nu nog steeds worden mensen met een donkere huidskleur gezien als dom en minderwaardig. Dit is echt erg en triest dat het soms nog steeds het geval is. Het is mooi hoe dit onderwerp in dit boek wordt neergezet. Maar ook zit er hier en daar wat humor in wat dit boek wat luchtiger maakt op zijn tijd. Al met al is het een goed boek die terecht een klassieker is geworden.

Dit boek krijgt een waardering van: 5/5 sterren.