Recensie: Jij en Ik – Niccolò Ammaniti

Originele titel: Lo e Te
Auteur: Niccolò Ammaniti
Uitgever: Lebowski
Verschenen: 2010
Genre: roman, literatuur
ISBN: 9789048808267

Soms zoek ik gewoon eens een dun boekje in de bibliotheek, want daar heb ik af en toe gewoon eens zin in. Jij en Ik viel me daarbij op. Ik had namelijk ook nog nooit eerder een boek gelezen van Niccolò Ammaniti, dus werd het tijd voor verandering. Jij en Ik is echt een heel mooi dun boek.

De veertienjarige Lorenzo maakt moeilijk contact met leeftijdgenoten. Hij wil het liefst alleen zijn. Zijn woedeaanvallen zijn inmiddels verdwenen; tegenwoordig excelleert hij in het imiteren van het gedrag en uiterlijk van zijn klasgenoten om zo onzichtbaar te zijn voor iedereen. Zijn moeder maakt zich zorgen en Lorenzo is zich daar pijnlijk van bewust. Om haar gerust te stellen vertelt hij haar een leugen. Die leugen brengt hem in contact met zijn halfzusje Olivia, over wie hij alleen maar slechte verhalen heeft gehoord. Hij wil haar in eerste instantie niet zien en weigert haar toe te laten, totdat hij zich realiseert dat ze elkaar misschien wel tot steun kunnen zijn. Jij en ik is een ontroerende novelle over twee jonge mensen die hunkeren naar acceptatie, maar die bang zijn zichzelf te verliezen. Niccolò Ammaniti is er opnieuw in geslaagd om met kleine, haarscherpe observaties en rake zinnen de kwetsbaarheid van een kind te beschrijven dat gevangenzit in een keurslijf van verwachtingen.

Lorenzo’s moeder denk dat haar zoon niet bij de groep hoort en zich afsluit. Lorenzo gaat, om de zorgen van zijn moeder weg te nemen, vertellen dat hij met vrienden op vakantie gaat. Echter gaat hij helemaal niet op vakantie. Hij moet dus ergens een plek zoeken om ’s nachts te bivakeren. Maar dan komt zijn zusje Olivia in beed, die ook haar eigen problemen heeft. Eerst klikt het eigenlijk helemaal niet tussen de twee, maar wanneer ze elkaar nodig hebben groeien ze langzaam naar elkaar. En dan gebeurt er iets..

Wauw, wat kan deze schrijver goed schrijven zeg. Ik kan serieus niet wachten om meer boeken van hem te lezen. De personages in dit boek hebben allemaal hun eigen problemen en ook zijn ze allemaal interessant om over te lezen. De boeken van deze beste man nemen je mee in een nieuwe wereld en het laat je niet los. Jammer dat dit boek maar heel dun was, maar ik ga zeker meer boeken van hem lezen.