Recensie: Jacht op de jager – Vince Flynn

jachtopdejagerTitel: Jacht op de jager (deel 8 van Mitch Rapp) [Eerder verschenen onder de naam ‘Dodelijk doelwit’]
Originele titel: Consent to Kill
Auteur: Vince Flynn
ISBN: 9789045205601

Ik heb nog nooit eerder een boek van Vince Flynn gelezen, maar ik begin gewoon met deel 8. Misschien denk je dat ik gek ben geworden. Maar gelukkig zijn deze delen onafhankelijk van elkaar te lezen. Dus vandaar dat ik met Jacht op de jager begin. De cover alleen al is spectaculair.

CIA-agent Mitch Rapp vecht in de frontlinie mee in de oorlog tegen het terrorisme. Voor zijn nieuwste missie moet hij nog een leven redden: zijn eigen leven. Want oog om oog, tand om tand: dat is de wraak die de vader van de door Rapp omgebrachte terrorist eist. Rapp wordt doelwit van een wraakzuchtige internationale klopjacht, omdat er een beloning van twintig miljoen wordt uitgeloofd voor het lichaam van de moordenaar van de terrorist.

De normaal zo koelbloedige agent komt tot de ontdekking dat zelfs onder bondgenoten van de Verenigde Staten er mensen zijn die geloven dat Rapp voor eens en voor altijd uitgeschakeld moet worden.

Er ontstaat een jacht op de jager, en Rapp moet terugvallen op zijn instincten om rechtvaardigheid te doen laten gelden én om het er levend van af te brengen.

Toen ik deze cover zag werd ik al een beetje borrelend blij van binnen. Ik hou wel van wat actie en dan deze man met sniper op de voorkant doet het hem gewoon. Het gaat dus over hoofdpersoon Mitch Rapp waarvan al vele boeken zijn verschenen en dit dus deel 8 is. Rapp is beroepsmoordenaar voor de CIA. Hij maakt terroristen een kopje kleiner en martelt ze om informatie los te krijgen. Maar je kan er op wachten dat het een keer mis gaat en meneer Rapp de verkeerde tegenkomt. En inderdaad de vader van een van zijn slachtoffers, een steenrijke Saoediër die nogal goede banden heeft met het koningshuis wil wraak nemen vanwege de dood van zijn zoon. Hij neemt daarom een huurmoordenaar in dienst. Je denkt dat dit Rapp’s enige probleem lijkt te zijn, maar er zijn meer vijanden die hem in de weg zitten.

Het is een ongelooflijk spannend verhaal dat je op het puntje van de stoel laat zitten. Hier en daar ietwat langdradig, maar als er weer een spannend moment aanbreekt lijkt dat te zijn vergeten. Maar met spanning moet dit boek het ook winnen, want het is een beetje een onrealistische boel. Er komen namelijk dingen in voor waar ik gelijk mijn vraagtekens bij zette. Het lijkt hierdoor alsof de ruige Rapp de hele wereld aan kan met zijn gewelddadige reeks aan moorden en martelingen. En hij komt er gewoon mee weg.

Beoordeling: ★★