Recensie: Inwijding – Veronica Roth

1001004011806669Titel: Inwijding (deel 1)
Originele titel: Divergent
Auteur: Veronica Roth
Uitgever: van Goor
Genre: Fantasy, Young Adult, Dystopian
ISBN: 9789047516835

Inwijding is een boek van Veronica Roth, het is het eerste deel uit een nu bekende Young Adult-serie. De reden dat ik dit boek ben gaan lezen was eigenlijk per toeval, aangezien ik dit boek tegenkwam in een budgetbak bij mijn lokale boekhandel, voor maar één euro. Daar kon ik hem niet voor laten liggen en aangezien ik daarvoor nog nooit van deze serie gehoord had sprak ik het me wel aan omdat het op de Hongerspelen-trilogie schijnt te lijken.

In Inwijding is de stad Chicago verdeeld in verschillende facties: Eruditie, Onverschrokkenheid, Oprechtheid en Zelfverloochening, De facties zijn gebaseerd op de natuurlijke, goede aanleg van de mensen. Tris, zoals Beatrice zich noemt nadat ze bij Onverschrokkenheid terecht komt heeft haar jeugd doorgebracht bij de factie Zelfverloochening, maar moet op haar zestiende een test ondergaan waarbij er bepaald wordt welke factie bij je hoort.
Uit de test blijkt echter dat ze Afwijkend is en dus eigenlijk in geen enkele factie thuishoort. Het is gevaarlijk om Afwijkend te zijn, wordt haar telkens opnieuw verteld. De leiders van de facties willen het leven en de gedachten van mensen controleren en zien Afwijkenden als een bedreiging, omdat zij hun eigen manier van denken kunnen bepalen en ook de simulator kunnen beïnvloeden.
Tris mag kiezen en kiest uiteindelijk voor de factie Onverschrokkenheid. Daar moet ze een zwaar Inwijdingsproces doorstaan van fysieke en mentale tests. Ze voelt zich thuis in de factie, maakt al snel nieuwe vrienden en wordt zelfs verliefd. Maar het wordt ook snel duidelijk dat het vreedzame systeem van de facties zich niet langer stand kan houden.

In de eerste paar hoofdstukken wordt kennisgemaakt met de personages. Ook worden de facties uitgelegd en waarom het er is. Tris is Afwijkend en dit is niet echt een verrassing, want eigenlijk is niemand alleen slim, eerlijk, onzelfzuchtig of onverschrokken. De meeste mensen hebben een mengeling van eigenschappen. Het wordt pas écht spannend wanneer Tris in de Onverschrokkenheids factie uitgedaagd wordt met de verschillende fysieke en mentale opdrachten en ze onbekende gevoelens ontwikkelt voor één van haar docenten, Four. Tris is een sympathiek figuur die doet waar ze zin in heeft en zegt waar het op staat. Het boek zal vooral lezers van de Hongerspelen-trilogie aanspreken, die serie vond ik namelijk ook erg tof. Inwijding lijkt hierop door de indeling van mensen in facties, de tests en de macht die leiders uitstralen en dat dit gevolgen tot oorlog kunnen hebben. Dit verhaal laat je niet snel los en de volgende delen Opstand en Samensmelting zal ik ook nog gaan lezen en uiteraard weer reviewen.

Dit boek krijgt de waardering: 5/5 sterren.