Recensie: Inside Out – Maria V. Snyder

9200000006905637Titel: Inside Out (deel 1 Insider)
Originele titel: Inside Out
Auteur: Maria V. Snyder
Uitgever: Harlequin
Genre: young adult, dystopian,
ISBN: 9789034755834

Ik ben al een langere tijd nieuwsgierig naar dit boek en natuurlijk het tweede deel Outside In. Ik wist niet heel goed wat ik me er bij voor moest stellen. Het leek me op zich wel een leuk boek. Ik heb er veel goede dingen over gehoord, maar ik ben zelf altijd een beetje huiverig voor heel veel goede berichten omdat ik dan bang ben dat ik het te hoog in schat en het daardoor tegenvalt.

Houd je gedeisd. Val niet op. Of anders…

Trella is een sloof. Een nobody. En net als de duizenden andere sloven die opeengepakt op de onderste niveaus van Binnen verblijven, doet ze het vuile werk voor de oppers, die boven in luxe leven. Maar Trella is ook de Koningin van de Buizen, die tijdens het schoonmaken van het ventilatiesysteem op plaatsen komt waar niemand anders ooit een voet zet. Als de Opper Cops erachter komen zal ze gerecycled worden. Maar nieuwsgierigheid is een sterke drijfveer, en er gaan geruchten dat er een uitweg is uit Binnen.

Als Cogon, haar enige vriend, wordt opgepakt, kan ze nog maar één ding voor hem doen. Zorgen dat ze de geheimzinnige Poort vindt, de mythische uitgang naar Buiten, wat dat dan ook mag zijn. Trella vindt steeds meer aanwijzingen voor het bestaan van de Poort, maar ze doet ook een andere ontdekking: ze staat niet alleen in haar pogingen. De sloven zijn klaar voor een opstand, en zelfs sommige oppers blijken anders te zijn dan ze dacht. Zoals Riley, een jongen die al snel verwarrend veel voor haar gaat betekenen…

Ik vond het wel een redelijk goed boek. Trella is een beetje een sloof. En zij leeft in de buizen van Binnen, maar ze werkt daar op de onderste niveaus. Ze weet haar weg bijna met de ogen dicht te binden en daardoor heeft ze de bijnaam ‘Koningin van Buizen’ gekregen. Wanneer haar enige vriend haar introduceert aan Gebroken Man, een man die gelooft in Buiten, wordt Trella een beetje huiverig. Net als bij alle andere personen die geloofden in Buiten. Wanneer er allerlei vreemde gebeurtenissen gebeuren begint ze te twijfelen. Trella is een leuk personage om over te lezen en het gemakkelijk om je in haar te verplaatsen. Ze is sterk in haar voorkomen. Ze heeft niemand nodig om haar mannetje te staan, daardoor is ze ook vaak alleen en zwerft ze rond in het buizenstelsel. Ze laat zich niet zomaar dingen vertellen en dit maakt haar een leuk personage. Omdat er altijd veel personages in boeken zijn die juist gemakkelijk te beinvloeden zijn.

De schrijfstijl van Maria V. Snyder sprak me op zich ook wel aan. Ook bij de minder spannende gedeeltes, is het boek moeilijk weg te leggen. Je wordt echt meegezogen in het verhaal. Dit heeft dus ook weer te maken met het idee achter het boek. De verschillende lagen binnen de maatschappij geven het verhaal inhoudt. Het concept Buiten was echt goed gevonden. En je wilt graag ontdekken wat het precies inhoudt. Aan het einde van dit boek kom je daar uiteindelijk achter. Ik ben zeer benieuwd naar het tweede boek. Toch vond ik het niet erg origineel, want het had veel trekjes van het standaard dystopian verhaal, zoals bijvoorbeeld The Hunger Games. En ook vind ik de vertalingen hier en daar niet helemaal geweldig. Maar al met al een goed en spannend boek, met een mooi vormgegeven omslag.