Recensie: Inferno – Dan Brown

infernoTitel: Inferno (deel 4 van Robert Langdon)
Originele titel: Inferno
Auteur: Dan Brown
Uitgever: Luitingh Sijthoff
Genre: literatuur, historisch
ISBN: 9789024561858

Eindelijk heb ik nu ook eens Inferno gelezen. Nu officieel dus alle boeken van Dan Brown gelezen, eindelijk. Na heel lang aandringen van mijn vader. Want hij zei dat het zo’n ontzettend goed boek was, dat ik hem wel moest lezen. Nou pap, bij deze.

Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, wordt op een nacht wakker in een ziekenhuis in Florence zonder te weten hoe hij daar is beland. Geholpen door een stoïcijnse jonge vrouw, Sienna Brooks, vlucht Langdon en raakt hij verzeild in een duizelingwekkend avontuur. Langdon ontdekt dat hij in het bezit is van een reeks verontrustende codes, gecreëerd door een briljante wetenschapper; een genie dat geobsedeerd is door het einde van de wereld en het duistere meesterwerk Inferno van Dante Alighieri.

De strijd tegen deze mysterieuze vijand voert hen langs tijdloze locaties als het Palazzo Vecchio, de Boboli-tuinen en de Duomo, en Langdon en Brooks stuiten op een netwerk van verborgen doorgangen en eeuwenoude geheimen…

Al sinds het begin dat Dan Brown kwam met zijn boeken in het Nederlands, was ik verzot. Zelfs toen ik dus wat jonger was. Ik heb toen zelfs Het Bernini Mysterie in een hele luxe editie gekocht, weet ik nog. Waar ik nog steeds trots op ben. De boeken van Brown zijn echt super spannend met de toevoeging van wat geschiedenis over bijvoorbeeld sektes, geloof en dingen die in het hedendaagse leven ook afspelen. Het begin was spannend en ik wou ook gelijk verder lezen. Sommige stukken in het boek waren ietwat onrealistisch doordat Langdon altijd aan de dood ontsnapt.

En later in het verhaal vond ik de uitleg rondom Dante wat langdradig worden, het was wel interessant, maar duurde net iets te lang. Uiteindelijk pakte het zichzelf weer op en werd het weer spannend en kwam er toch weer een onverwachte verrassing. Het thema overbevolking is goed gekozen, omdat het op een gegeven moment toch wel daadwerkelijk een probleem gaat worden denk ik. Misschien gaan we daarom wel naar Mars… Toch boeide dit boek me iets minder dan de anderen, door de overmatige vertelling van de geschiedenis rondom Dante. Wel een tof boek overigens en ook los te lezen!