Recensie: Infectie – Robin Cook

infectieTitel:Infectie
Originele titel: Cell
Auteur: Robin Cook
Uitgever: A.W. Bruna
ISBN:9789400504219

Ik had nog nooit eerder een boek van Robin Cook gelezen, maar sinds ik verpleegkunde studeer weten zijn boeken me toch te boeien. En belanden veel boeken van Cook op mijn TBR-lijst. En toen ik in de bibliotheek was, zag ik een rij lang boeken staan van Cook dus pikte ik deze er als eerste uit.

George Wilson werkt als arts-assistent in een groot ziekenhuis in Los Angeles en woont samen met Kasey. Op een ochtend vindt hij haar dood in bed. Onbegrijpelijk, want ondanks haar diabetes verkeerde ze in prima gezondheid.
Enkele maanden na haar dood bezoekt hij een presentatie over de revolutionaire nieuwe app iDoc, die werkt als een soort mobiele huisarts iDoc kan bloedwaarden testen, vragen beantwoorden en diagnoses stellen.
George ontdekt dat ergens in de app een virus blijkt te zitten, met alle gevolgen van dien: er zijn reeds enkele patiënten overleden. Als hij op onderzoek uitgaat, stuit hij op schokkender informatie dan hij ooit voor mogelijk had gehouden.

Het idee achter dit boek wist me gelijk te boeien, door mijn verleden als game designer vind ik apps natuurlijk ook super interessant. En dat in combinatie met de medische wereld is natuurlijk smikkelmateriaal voor deze dame hier. Want wat als een machtige ziekenhuisverzekeraar doormiddel van een app je hele medische verleden kent en je 24 uur per dag kan voorzien van medicatie. Zodat je bijna geen apotheker meer nodig hebt. Cook pakt dus echt wel een ethisch dilemma aan in zijn boek. George Wilson, assistent radioloog in opleiding verliest in korte tijd meerdere mensen die hij goed kent, zoals zijn verloofde Kasey en zijn buurman. Ook patiënten in het ziekenhuis, sterven eerder dan mag worden verwacht. George vertrouwd de boel niet en gaat op onderzoek uit. Alle slachtoffers blijken een zeer ernstige diagnose te hebben maar behandeling had misschien effectief kunnen zijn. Als hij zich verdiept in deze vreemde omstandigheden komt hij dingen tegen die niet helemaal door de beugel kunnen. Toch wil hij de politie inschakelen, hij wil namelijk zelf en eigenhandig alles uitzoeken en bewijs verzamelen. Het eind was best wel een beetje gek, maar met macht blijkt alles mogelijk.

In dit boek heeft Cook ervoor gezorgd dat alles wat je denkt dat niet door de beugel zou kunnen niet onmogelijk is. Hij weet actualiteiten goed te combineren met zijn zenuwslopende thrillers. En zorgt dus voor de nodige uurtjes plezier en spanning. Toch was het plot ook wel een beetje voorspelbaar, waardoor dit boek dus wel een sterretje verliest. Cook zal zeker mijn favoriet worden qua medische thriller auteurs.