Recensie: Ik mis mezelf – Lisa Genova

ikmismezelfTitel: Ik mis mezelf
Originele titel: Still Alice
Auteur: Lisa Genova
Uitgever: The House of Books
Genre: roman, literatuur
ISBN: 9789044347708

Ik kreeg dit prachtige boek toegestuurd van uitgeverij The House of Books, bedankt hiervoor! Toen ik de achterkant eens aandachtig ging lezen wist ik gewoon gelijk al dat het me zou aanspreken. Vooral vanwege mijn studie zijn ervaringsboeken leuk om te lezen, ook al is dit fictie natuurlijk.

Alice is bijna vijftig en leidt een druk leven als wetenschapper wanneer ze de diagnose vroege alzheimer krijgt. Haar leven verandert drastisch: ze verliest haar baan en de regie over haar eigen wereld. Haar plan om haar man en kinderen niet tot last te zijn en op tijd afscheid te nemen, verdwijnt uit haar geheugen. Alice blijft achter zonder haar herinneringen aan het verleden en zonder hoop voor de toekomst.
Ze leeft in een heden dat soms even mooi, maar meestal verwarrend en zelfs angstaanjagend is.

Wauw dit boek heeft me wel diep weten te raken, ongelooflijk wat zo’n ziekte kan aanrichten bij een persoon die nog midden in het leven staat. Je leest precies wat er gebeurd met Alice in dit gehele proces het is dan ook vanuit haar perspectief geschreven, wat het extra intens maakt om te lezen. Het is echt verbazingwekkend hoe het zich allemaal ontwikkeld in dit boek. Je maakt het als het ware mee van begin tot eind. Als de Alzheimer steeds verder vordert zie je hoe alles steeds meer achteruitgaat. Van een slimme en geniale wetenschapper naar iemand waarbij het simpelste in principe zelfs teveel wordt. Ze sluit zich steeds meer af van de buitenwereld. Ze herkent zelfs haar eigen dochter niet meer. Een triest verhaal wat nog wel even blijft hangen, het is anders als je het vanuit een fictie boek leest dan uit studieboeken. Zo weet je ongeveer hoe het kan zijn en helaas wordt het steeds meer werkelijkheid. Het leest makkelijk weg, ondanks het moeilijke verhaal. Ik ga zeker nog de film kijken, hopelijk is die minstens zo goed.