Recensie: Ik ben nummer vier – Pittacus Lore

ikbennummervierTitel: Ik ben nummer vier (deel 1 van Lorien Legacies)
Originele titel: I am number four
Auteur: Pittacus Lore
Uitgever: A.W. Bruna
ISBN: 9789022999363

Na de film te hebben gezien vorige week wou ik zo graag het boek lezen. Normaal lees ik inderdaad gewoon eerst het boek en dan pas de film, maar ik kon bij dit geval niet inhouden toen mijn broertje met mij een film wou gaan kijken.

John Smith is een jongen met buitengewone krachten. Op de vlucht voor zijn vijanden duikt hij onder op een middelbare school in Amerika, waar hij de populaire Sarah Hart ontmoet. Maar John weet dat hij ooit gevonden zal worden en dan zal hij moeten strijden voor het voortbestaan van zijn volk…

Ze kregen Nummer Een in Maleisië te pakken.
Nummer Twee in Engeland.
En Nummer Drie in Kenia.
Ze werden alledrie gedood.
Ik ben Nummer Vier. Ik ben de volgende.

We kwamen hier met ons negenen. We zien eruit als jullie. We praten als jullie. We leven net als jullie. Maar we zijn anders. We kunnen dingen doen waar jullie alleen maar van kunnen dromen. We hebben krachten die jullie wildste dromen te boven gaan. We zijn sterker en sneller dan alles en iedereen. We zijn de superhelden uit jullie films en stripverhalen. Maar we zijn echt.

Ons plan was om te groeien, om te trainen en sterker te worden. Om één te worden en de strijd aan te gaan. Maar voordat we er klaar voor waren, vonden zij ons. Nu jagen zij op ons en zijn we op de vlucht. We proberen onopgemerkt door het leven te gaan, op plekken waar je nooit zou denken om ons te zoeken. We gaan op in de massa en leven als jullie buren, vrienden, klasgenoten, zonder dat jullie het in de gaten hebben.

Maar zij weten het wel…

Het was echt een tof boek, met een goede verfilming. Ik ben nummer vier, is vlot en gemakkelijk geschreven. De personages komen alleen wel veel beter in het boek uit, gewoon omdat ze uitgebreider worden omschreven en je meer achtergrond informatie te weten komt. De rest van het boek richt zich erg op het plot en de actiescenes er om heen. Hier en daar wat té makkelijk geschreven, waardoor hij een sterretje verliest. Hier en daar iets te cliché door de verhoudingen van de personages. En ook af en toe een beetje voorspelbaar, maar ik weet niet of dat door het bekijken van de film komt. Dus dat houd ik in het midden. Voor de rest een goede spanningsopbouw van begin tot eind. De manier waarop het is geschreven, maakt het wel geloofwaardig. Ik heb echt zin om de vervolgdelen te gaan lezen.

Waardering: ★★★★