Recensie: IJstijd – Maartje Wortel

ijstijdTitel: IJstijd
Originele titel: IJstijd
Auteur: Maartje Wortel
Uitgever: Bezige Bij
Genre: roman, literatuur
ISBN:9789023485414

Dit is een titel die ik al zo vaak voorbij heb zien komen dat ik toch wel nieuwsgierig ben geworden. Vaak wil ik toch weten wat er in een boek schuilt als het van een Nederlandse schrijver is. Ik lees eigenlijk zelfs te weinig boeken van Nederlandse schrijvers. Ik moet mezelf dwingen om dat meer te doen ben ik achter gekomen.

James Dillard laat het leven over zich heen komen. Hij woont in hotels, bestelt Franse kazen en dure wijnen en gaat soms met een meisje naar bed. Maar met Marie is het anders. Voor het eerst heeft hij het idee dat er echt iets van hem gevraagd wordt. Tussen James en Marie ontwikkelt zich een uitzonderlijke liefde. Op een klein Zweeds eiland gaat het toch mis: waar James houvast vindt, zakt Marie steeds verder weg in haar zelfverkozen isolement.
Niet veel later krijgt James telefoon. Monica, redacteur van een literaire uitgeverij, heeft een verzoek. Of James een boek wil schrijven. Hij stemt toe, in de hoop eindelijk verlost te worden van zijn verdriet, door opnieuw iemand te worden.

Ik was erg benieuwd dus naar dit debuut van Maartje Wortel, zou ze een plaatsje veroveren tussen de groten in de literaire wereld? Ja hoor, het lukt Maartje gewoon, echt respect voor haar. Maartje beschrijft dingen zoals ze zijn in leven van James, geen opkrikkende teksten of beschrijvingen. Gewoon lekker rauw en sober. Meer heeft Maartje blijkbaar niet nodig gehad voor dit prachtige boek.

James is op zijn achttiende de deur uitgezet door zijn moeder, het was nu zijn tijd om voor zichzelf te zorgen. Door zijn rijke leventje kan hij van de ene naar de andere hotelkamer, waaraan niets lijkt te ontbreken. Hij drinkt nogal veel, eet en verveelt zich vooral heel veel. De liefde die hij toch wel mist, koopt hij af en toe en hij hoopt toch op een dag een vaste relatie te kunnen beginnen. Maar dit lijkt tevergeefs. Op een zeker moment komt hij Marie tegen, net zo’n apart figuur als James. Dillards leven lijkt compleet overhoop te zijn gehaald als hij door een redactrice wordt gebeld van een uitgeverij met het verzoek een non-fictie boek te gaan schrijven. Dit zet zijn wereld op de kop en kan hij erachter komen hoe hij eindelijk volwassen kan worden, ook al is hij inmiddels al in de dertig.

Ik vond IJstijd echt een fantastische roman, waar ik echt van genoten heb. Heerlijk heb ik dit boek dan ook zitten te lezen in de trein, een uitstekende plek voor iets wat zich hoofdzakelijk in een hotelkamer afspeelt. Geweldig, Maartje mag van mij wel meer boeken gaan schrijven.