Recensie: Huiver – Maggie Stiefvater

Originele titel: Shiver
Auteur: Maggie Stiefvater
Uitgever: Moon
Verschenen: 2009
Genre: Fantasy, Young Adult, Romantiek
ISBN: 9789048802531

Dit boek heb ik al een paar keer in mijn bibliotheek zien staan en hij leek me wel leuk, ook heb ik hem op Goodreads al een paar keer gezien bij de Young Adult boeken á la Twilight. Ik heb gelezen dat de cover van dit boek door de schrijfster zelf is ontworpen, ze schijnt namelijk heel creatief te zijn aangelegd. Nou het is goed gelukt in ieder geval, dit boek heeft weer een lok-cover. Ik zal even kort vertellen waar het over gaat:

Het eerste deel van deze trilogie (The Wolves of Mercy Falls) gaat over een tienermeisje Grace dat verliefd wordt op een jongen die iedere winter in een wolf verandert. Als klein meisje werd Grace gered door een wolf met goudkleurige ogen, toen ze door zijn wolfroede in het bos achter haar huis werd aangevallen. De wolf blijft terugkomen en haar fascineren. Jaren later ontmoet ze Sam, een jongen met diezelfde goudkleurige ogen als de wolf. Sam is die wolf. Sam en Grace worden verliefd op elkaar, maar hoe moet het verder als het winter wordt?

Ik vond het niet een bijzonder goed boek om eerlijk te zijn. Het is erg langdradig en er wordt constant van perspectief gewisseld tussen Grace en Sam, dit vond ik echt heel erg vervelend. Ik vond bovendien het plot erg oppervlakkig er bleven veel losse eindjes liggen. Dit is wel heel jammer, want op zich is het idee wel leuk. Een verfrissend nieuw idee achter weerwolven. Er had zoveel meer uit kunnen worden gehaald. Ik vond het een slap aftreksel van Twilight en er zat niet veel actie in. Maar ik vind de onmogelijk lijkende liefde zoals Romeo en Julia tussen Sam en Grace mooi en wordt op sommige momenten bijna poëtisch beschreven. Oftewel dit boek scoort met de wolvenmythe en liefdesverhouding punten maar laat ze weer vallen door de langdradigheid, het missen van actie en de constante switch tussen de personen. Wellicht geef ik de volgende delen nog een kans; Fluister en Voor Altijd.

Dit boek krijgt een waardering van: 2/5 sterren.

2ster