Recensie: How to be a woman – Caitlin Moran

howtobeawomanTitel: How to be a woman – Vrouw zijn hoe doe je dat?
Originele titel: How to be a woman
Auteur: Caitlin Moran
Uitgever: Singel uitgeverijen
Genre: literatuur, roman
ISBN: 9789038897714

How to be a woman staat al enige tijd op mijn plank te verstoffen. Ooit gekocht bij Awesomebooks, maar nu het Boektober is vond mijn broertje het de hoogste tijd dit boek eens op te pakken. Hij heeft namelijk de boeken uitgezocht die ik moet gaan lezen.

Vrouwen hebben het nog nooit zo goed gehad. Ze mogen stemmen, hebben de pil en sinds 1727 worden ze niet meer als heksen verbrand. Maar een paar vragen blijven knagen. Waarom worden we geacht brazilians te hebben? Moet je botox gebruiken? Haten mannen ons stiekem? En hoe moet je je vagina eigenlijk noemen? In How to be a woman verlost Moran ons uit onze onzekerheid en gaat ze ons voor in het labyrint van puberteit, werk, stripclubs, liefde, abortus, winkelen en moederschap, waarin elke vrouw op de een of andere manier haar weg zal moeten vinden.

Laat ik zeggen dat dit wel een echt vrouwenboek is. Feministischer kan het bijna niet, maar toch zit er in dit boek verschrikkelijk veel humor. Ik heb meerdere malen hardop moeten lachen en stukjes aan mijn moeder voorgelezen. Ik denk dat de humor in de Engelse versie nog meer tot zijn recht komt dan de Nederlandse versie, want het is zo droog en grappig neergezet dat je bijna niet kan vertalen.

Het is een fantastisch boek waar ik echt van heb genoten. Het boek beantwoord levensvragen die veel vrouwen zich wel eens af hebben gevraagd in het leven. Het is geen handleiding dus, maar een grappige roman. Het is geschreven op een manier alsof het column is van een grappige vrouw die op een sarcastische manier vragen beantwoord. Erg leuk en zelfs te lezen door mannen! Ik denk dat ik dit boek zeker nog eens een paar keer zal herlezen als ik weer eens een dosis humor nodig heb.

Beoordeling: ★★