Recensie: Hitte – Lis Lucassen

hitteTitel: Hitte
Originele titel: Hitte
Auteur: Lis Lucassen (pseudoniem van Olga Hoekstra)
Uitgever: Storm Publishers
Genre: new adult
ISBN: 9789492098061

Hitte is een New Adult door Olga Hoekstra, die dit boek onder het pseudoniem Lis Lucassen heeft geschreven. Het is weer eens wat anders, het is namelijk een beetje een young adult, voor de iets oudere doelgroep. En het is ook net niet een normale erotische roman. Ik was in ieder geval zeer benieuwd.

Onder de hete zon, duizenden kilometers van huis, probeert Lynn Stevens haar leven weer op te pakken om de herinnering aan die ene fatale nacht te vergeten. Ze ontmoet Daan, de jongen met het wispelturige gedrag en de broeierige bruine ogen, die verplicht met zijn ouders op vakantie is. In hem ziet ze haar eigen worsteling weerspiegeld, iedere keer als ze te dichtbij dreigt te komen. Daan houdt er niet van aangeraakt te worden. Maar als hij erachter wil komen welk geheim Lynn met zich meedraagt, betekent dit dat hij zich wel moet blootgeven.

Dit is denk ik de eerste keer dat ik echt bewust een New Adult lees. Dus echt bekend ben ik (nog) niet met dit genre, maar toch was ik zeer benieuwd. Ik ben altijd wel te porren voor iets vernieuwends.

Toen ik eenmaal in het verhaal zat heb ik dit boek in een paar uren uitgelezen, het telt dan ook niet heel veel pagina’s (250) en leest bovendien lekker snel door. Zonder teveel te hoeven nadenken. Ik wist ook niet heel goed wat ik me precies moest voorstellen van het boek, dus liet ik het allemaal maar op me af komen. De sfeer van het boek is gelijk een binnenkomer, je zit er dan ook meteen in. Dat vond ik zeker een pluspunt. Ik zag het al voor me er tussendoor te lopen, dus als je dat weet te bereiken bij mij, dan heb je het al goed gedaan! Toppie.

De personages moest ik eerst even aan wennen, dat kwam vooral door de constante wisseling tussen personages. Daar ben ik sowieso niet heel erg fan van, maar bij erotisch getinte boeken werkt dit wel heel goed. De stukken lopen wel redelijk in elkaar over en vullen elkaar wel aan, maar ik zelf vind het verwarrend lezen. De liefde was natuurlijk wel een groot thema in dit boek, maar toch overheerste het niet extreem, meer het gevoel eromheen. Dat vond ik ook wel goed. De Engelse stukjes in het boek heb ik gemengde gevoelens over, ik vond het een beetje overbodig denk ik. Het is leuk dat het er is, maar kwam onvolledig over in mijn ogen. Daarmee bedoel ik vooral dat het kleine, korte stukjes zijn. Verder is Hitte een heerlijk zomerboek waar je je zeker mee kan vermaken. Hij leest lekker weg en ik heb er zeker van genoten.

Ik denk wel dat ik nu meer New Adult boeken ga lezen, maar toch blijf ik bij mijn standpunt, dat het mij net iets te erotisch is overal. Terwijl young adult natuurlijk wel voor een jongere doelgroep is geschreven, maar ook soms meer fantasie stukken erin hebben. Ik zou best een New Adult willen lezen met wat sferen van bijvoorbeeld The Mortal Instruments of andere spannende boeken. Die kun je ook volwassener maken. Maar ik zie New Adult, nu echt nog als een soort erotische roman. Meer kan ik er niet van maken, wellicht verandert mijn standpunt nog.