Recensie: Het Wisselkind – Philippa Gregory

541522e5e25790.29016693Titel: Het Wisselkind (deel 1 Orde der Duisternis)
Originele titel: Changeling
Auteur: Philippa Gregory
Uitgever: Deltas Centrale Uitgeverij
Genre: roman, avontuur, young adult,
ISBN: 9789044739374

Al eerder heb ik dit boek voorbij zien komen bij diverse boekenblogs. Vooral omdat ze Engelse versie hadden gescoord op het Boekenfestijn, maar nu (eindelijk) is het boek er ook in het Nederlands. De nieuwe young adult, aldus Deltas. Ik was al langere tijd nieuwsgierig naar dit boek, vooral door de combinatie van historie, roman en young adult. In mijn ogen iets compleet nieuws.

WE SCHRIJVEN HET JAAR 1453 EN ALLE TEKENS WIJZEN EROP DAT HET EINDE VAN DE WERELD NABIJ IS.

Nadat hij beschuldigd is van ketterij en uit het klooster wordt gestuurd, wordt de knappe en intelligente Luca Vero ingeschakeld door een mysterieuze man om verslag uit te brengen over het einde der tijden in Europa. In opdracht van de Orde der Duisternis krijgt hij instructies om het kwaad in al zijn vormen in kaart te brengen.
Na het overlijden van haar vader krijgt de bloedmooie 17-jarige Isolde tegen haar wil in de leiding over een klooster. Wanneer de zusters tot waanzin worden gedreven door vreemde visioenen en bloedende wonden, beschuldigen ze Isolde van hekserij. Luca wordt erop uitgestuurd om de zaak te onderzoeken, maar wordt zelf over en weer geslingerd tussen zijn gevoelens voor Isolde en zijn verantwoordelijkheid als onderzoeker voor de Orde…

Ik had hiervoor nog nooit een boek van Philippa Gregory gelezen en dus was ik nieuwsgierig naar de young adult. Isolde krijgt na het overlijden van haar vader de leiding over het klooster. Echter gebeuren er vreemde dingen. De zusters worden namelijk tot waanzin gedreven door vreemde visioenen die ze beleven. Isolde krijgt hiervan de schuld, omdat ze volgens hen een heks zou zijn. Luca mag alles onderzoeken, maar ook hij wordt heen en weer geslingerd door het onderzoek maar ook door zijn gevoelens voor Isolde. Vooral de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt, namelijk rond 1453 spreekt mij erg aan. Ik heb iets met historie. In deze tijd zaten veel vrouwen in het klooster en hadden mannen het voor het zeggen. Ik vroeg me dus heel erg af hoe het allemaal af zou lopen met Isolde.
Wat in dit boek veel verwarring kan veroorzaken is toch wel de titel. Ik weet namelijk niet echt wat een ‘wisselkind’ is en het is toch de titel die Luca krijgt. Ik hou mezelf ondanks dat ik van historie houdt, niet echt bezig met bijgelovige termen zoals deze. Maar een wisselkind is dus blijkbaar na wat research een kind van wie in het verleden gedacht werd dat het door elfen, kabouters of dwergen net na de geboorte uit de wieg was gestolen en was vervangen door een soortgenoot. Een beetje een apart iets, als je bedenkt dat hij ‘het kwade’ moet onderzoeken voor de kerk. Ook de titel van de serie zelf klinkt erg veelbelovend, namelijk “Orde der Duisternis”, op zich beter te begrijpen als je weet wat een wisselkind is. Maar je weet niet wat dan die orde is, want dit heb ik niet echt kunnen ontdekken.
Dan natuurlijk nog het verhaal, op zich vond ik het in het begin nog wel leuk. Alleen op een gegeven moment vond ik het niet meer spannend. Het begon namelijk erg historisch, wat mij erg aansprak. Maar alles tussen het begin en het einde was vrij leeg en inhoudsloos. Helaas, want het zou een prachtig boek kunnen zijn. Het einde is juist weer heel fantasierijk. Nogal een switch, vond ik. En ondanks dat ik niet heel erg van de zoetsappigheid houdt, was er juist helemaal geen liefde aanwezig. Dat vermoeden krijg je namelijk wel door de cover, die overigens echt prachtig is. Nog een heel klein minpuntje vond ik de grootte van het lettertype in het boek, die vond ik zelf wat aan de grote kant. Waardoor ik echt het idee kreeg dat ik een echt kinderboek aan het lezen was. Helaas was dit dus niet zo’n fantastisch boek, maar het idee en de historische insteek vind ik wel echt noemenswaardig.
2ster