Recensie: Het Verloren Symbool – Dan Brown

9200000011143715Titel: Het Verloren Symbool
Originele titel: The Lost Symbol
Auteur: Dan Brown
Uitgever: Luitingh
ISBN: 9789024562312

Het was duidelijk weer eens tijd voor een boek van Dan Brown, althans dat dacht mijn vader. Soms laat ik namelijk mijn familie een boek uitkiezen als ik geen keuze kan maken, er zijn namelijk zoveel leuke boeken! Hij is helemaal lyrisch over Dan Brown altijd en hij vind de theorieën en alles wat er in voor komt gewoon erg interessant. De enige boeken die ik zelf nog niet van deze schrijver had gelezen zijn Het Verloren Symbool en Inferno. Dus begon ik met de eerste. Goh, het was duidelijk weer even wennen, als je de hele tijd young adult boeken leest.

Robert Langdon wordt onder valse voorwendselen naar Washington gelokt: het epicentrum van de wereldmacht en de stad met de grootste geheimen uit de geschiedenis. Zijn goede vriend Peter Solomon, prominent lid van de vrijmetselarij en filantroop, is ontvoerd en verkeert in levensgevaar. Solomons kidnapper wil maar één ding: dat Langdon de codes van het mysterieuze genootschap ontcijfert en de legendarische macht die daardoor vrijkomt aan hem overdraagt. Langdon kan niet anders dan het spel meespelen. Hij krijgt hulp van Katherine, Solomons zus, een vooraanstaand wetenschapper die de kracht van het menselijk denken bestudeert. Lukt het hun de geheimen van Washington te ontraadselen? Want wat hadden de idealen van de geestelijk vaders van de Verenigde Staten gemeen met de denkbeelden van de vrijmetselarij? En kan die kennis Solomons leven en het voortbestaan van de wereld veiligstellen? ‘

Onder tijdsdruk van de CIA en de geheimzinnige duivel Mal’akh achter zich aan, moet Robert Langdon een groot mystiek raadsel van de vrijmetselaars oplossen. Met deze missie krijgt hij hulp van Katherine Solomon, de zus van Peter. Peter is onderzoeker in Noëtische wetenschappen, een verstandsleer waarmee mensen hun geestelijke macht kunnen uitoefenen op materie. Samen met een kleine piramide in de tas gaan ze op onderzoek uit en willen ze achter geheimen komen.

Toen ik dit begon te lezen, voelde het gelijk weer als de andere boeken die Brown schrijft. Hij gebruikt dan ook in elk boek hetzelfde trucje om een succesvol boek te verkrijgen. Een oud raadsel, waarbij het personage het onder tijdsdruk moet oplossen. Maar wat leuk is, is dat je kan meedenken met het personage, hoe zou dit komen en hoe dat? Maar wat raar is, is dat Langdon met dezelfde verbazing en ongeloof reageert als bij de eerste twee Robert Langdon boeken. Dat is toch wel een beetje apart. Op zich is het dus wel een interessant boek, waarbij je kan meedenken maar toch voelt het weer hetzelfde aan. Wat zowel door het personage als door de herhaling van het soort verhaal komt. Als je van mystieke raadsels zoals in de religie en de vrijmetselaars houdt, kan dit best een leuk boek zijn. Ik weet ook niet of het allemaal ‘echt’ te noemen is, want dit zegt Brown namelijk wel. Het is een leuk boek, met veel geheimen en een goede spanningsboog zodat je door blijft lezen.