Recensie: Het Mes dat Niet Wijkt – Patrick Ness

9200000005800310Titel: Het Mes dat Niet Wijkt (deel 1 van De Chaos-trilogie)
Originele titel: The Knife of Never Letting Go
Auteur: Patrick Ness
Uitgever: Moon
Genre: Young adult, avontuur
ISBN: 9789048818679

Zoveel goede verhalen over dit boek, dat ik dan toch ook maar eens aan moest geloven. Dus ik leende dit boek bij de bibliotheek. Ik wist niet precies wat ik moest verwachten bij dit boek, maar toch leek het me echt een leuk boek.

Todd Hewitt is de laatste jongen in Prentissdorp. Het is een uniek dorp, want er klinkt voortdurend Herrie. Alles wat leeft denkt hardop. Todd hoort de geheimen en gedachten van anderen en zij ook van hem. Je kunt niet aan de Herrie ontsnappen. Er is geen privacy en er zijn geen geheimen. Maar dan ontmoet hij een meisje van wie hij geen gedachten hoort. Wie is zij? En hoe kan het dat zij niet is gedood door de Herrie, zoals alle andere vrouwen? Prentissdorp herbergt een geheim dat zo verschrikkelijk is dat Todd noodgedwongen op de vlucht moet slaan. Maar hoe ontsnap je als iedereen je kan horen?

Patrick Ness schrijft heel apart en daar moest ik eventjes aan wennen. En het taalgebruik is een beetje vreemd, je denkt namelijk ook wel eens dat er taalfoutjes zijn maar dat hoort bij het verhaal. Een beetje een mindtwist, omdat ik normaal gesproken heel erg probeer te letten op dit soort dingen. Maar hoe verder je in dit verhaal komt hoe beter het te begrijpen is en op een gegeven moment lees je er gewoon over heen. Het verhaal lees je aan een stuk door ondanks dat het bijna 500 bladzijdes betreffen. De spanning is goed aanwezig en ik ben nu al erg benieuwd naar het volgende boek, want daar eindigt dit boek wel een beetje mee als opstapje naar deel 2.

Het is echt raar eigenlijk als je van iedereen de gedachte kunt lezen. Best wel druk wordt het dan in je hoofd, vandaar dat het ook Herrie heet. Maar ondanks dat dit verhaal verzonnen is, zijn sommige dingen wel waar. Tegenwoordig ben je namelijk ook niet anoniem en iedereen wil eigenlijk constant op de hoogte worden gehouden zoals door bereikbaarheid en social media. En ik denk dat deze boodschap daarom zo’n succes geeft aan deze trilogie.