Recensie: Het Meisje met de Glazen Voeten – Ali Shaw

Originele titel: The Girl with the Glass Feet
Auteur: Ali Shaw
Uitgever: Orlando
Verschenen: 2010
Genre: roman
ISBN: 9789022959794

Ik heb dit boek in juni gekocht op het Boekenfestijn en het leek me gewoon een mooi boek toe. De cover trok me zoals gewoonlijk weer. En geef toe, die is ook heel mooi gewoon. Die zwarte silhouetten op de voorkant zijn heel tof.

Er gebeuren vreemde dingen op de afgelegen, met sneeuw bedekte eilandengroep Sint Hauda’s Land. Merkwaardige gevleugelde wezens fladderen boven de bevroren moerassen, albinodieren verbergen zich in de ijzige bossen en in de diepten van de oceaan gloeien kwallen op. En Ida MacLaird verandert langzaam maar zeker in glas.

Maar het idee dat haar gedaanteverwisseling begonnen is tijdens een bezoek aan Sint Hauda’s keert ze terug naar het betoverende eiland. Ida gaat op zoek naar de ongrijpbare Henry Fuwa, de enige man die haar misschien kan genezen. Midas Crook is een wereldvreemde fotograaf die altijd al op het eiland heeft gewoond. Wanneer hij Ida ontmoet, begint iets in hem te ontdooien. Terwijl Midas Ida leert haar aandoening te accepteren, weet zij geleidelijk aan zijn hart te winnen. Kan hun liefde de tijd stilzetten?

Dit boek is op zich wel leuk om te lezen. De schrijfstijl van Shaw is een beetje wennen. Want hij maakt soms sprongen in de tijd wat ik niet altijd doorhad, dus dat is ietwat verwarrend. En ook weet je niet altijd waar iets plaatsvindt. Maar voor de rest ging het wel, al ben ik niet echt van mijn stoel gestoten. Wat dan wel weer een leuk punt is, is de mysterie die door het hele boek voelbaar is. Je weet namelijk niet of Ida, de hoofdpersoon helemaal in glas zal veranderen. Ik had het trouwens ook iets sprookjesachtiger verwacht. De personages waren me iets te onrealistisch eigenlijk, de relatie die Ida opbouwt met Midas, is iets wat ik eerst niet aan zag komen omdat ze qua type niet echt bij elkaar passen. En waarom zou je een relatie met iemand beginnen, waartoe je je helemaal niet toe voelt aantrokken? Dat waren wel dingen waar ik mijn twijfels bij had en dus niet zo’n goed boek als ik had verwacht.

2ster