Recensie: Het Leven van Pi – Yann Martel

Originele titel: The Life of Pi
Auteur: Yann Martel
Uitgever: Prometheus
Verschenen: 2001
Genre: Literatuur, avontuur, roman
ISBN: 9789044622294

Ik was erg nieuwsgierig naar dit boek. Ik denk dat dit echt een klassieker gaat worden in de literaire wereld namelijk. Ik was ook benieuwd naar een ander beeld dan een jongen op een bootje met een tijger, dus vandaar dat ik dit boek heb geleend bij de bibliotheek. Ik heb hem vrij snel uitgelezen, namelijk in twee dagen.

Het leven van Pi vertelt het ongelooflijke verhaal van Piscine Patel (Pi), een zestienjarige Indiase jongen wiens vader een dierentuin in India heeft. Wanneer de familie besluit het land te verlaten, wordt de hele dierentuin ingescheept. Maar het schip vergaat en de enige overlevenden op de reddingssloep zijn Pi, een hyena, een zebra met een gebroken been en een tijger van 200 kilo.

227 dagen dobbert de sloep over de Grote Oceaan _ het decor voor een buitengewoon fantasierijke roman. ‘Dit verhaal doet je in God geloven,’ aldus een personage. Dat gaat misschien wat ver, maar wie Het leven van Pi leest, móet wel geloven in de onverwoestbare kracht van verhalen.

Ik moet eerst even mededelen dat ik zelf totaal niet gelovig ben ingesteld en het viel me op hoeveel dat hier wel niet in voor kwam. Niet dat ik het erg vindt om over het geloof te lezen, maar het was net iets to much zal ik maar zeggen. Het gaat heel erg over overleven en dan in de tussentijd met heel veel hoop in de vorm van geloven. De schrijver heeft echter wel een erg beschrijvende stijl met veel vorm voor detail en hij neemt veel tijd voor de introductie van het leven in India. En buiten de geloofsovertuigingen van India, voegt dit niet echt wat toe aan het verhaal van Pi.

Uiteindelijk vergaat de boot waarin Pi zich bevond met diverse dieren. Hij blijft op een gegeven moment over met een paar beesten. En dan volgen verschillende bladzijden met beschrijvingen wat hij doet en hoe het met de dieren gaat. Hij heeft het overleefd, maar het verhaal komt erg ongeloofwaardig over waardoor het moet lijken alsof je moet geloven om het verhaal door te hebben, tenminste die indruk krijg ik ervan. Is dit echt de bedoeling van dit boek? Het is verhaal draagt zeker een mooie boodschap mee, maar het is mij net iets te zweverig.