Recensie: Het leven van een ander – Katie Dale

9200000045983469Titel: Het leven van een ander
Originele titel: Someone Else’s Life
Auteur: Katie Dale
ISBN: 9789045210049

Het leven van een ander is een boek die me wel wist te boeien bij het lezen van de omschrijving op de achterkant. En daarom begon ik vrij snel met het lezen van dit boek.

Hoe kun je uitkijken naar je toekomst als je weet dat je verleden een leugen is?

Het leven van de achttienjarige Rosie stort in als haar moeder Trudie na een lang ziekbed sterft aan de erfelijke en altijd dodelijke ziekte van Huntington. Rosie verliest niet alleen haar moeder, maar blijft ook achter met de kwellende vragen: heeft zij het gen dat de ziekte veroorzaakt ook? Zal haar leven net zo eindigen als dat van haar moeder?

Als Rosie besluit haar DNA te laten testen om te weten waar ze aan toe is, doet Sarah, de beste vriendin van Trudie een bekentenis: Trudie zou niet Rosies echte moeder zijn geweest…
Hoe is dat mogelijk? Rouwt ze om een moeder die niet de hare is?

Maar als Trudie haar moeder niet was, wie dan wel? Overweldigd door emoties besluit Rosie op zoek te gaan naar haar biologische moeder. Maar al snel ziet Rosie zich geconfronteerd met een hartverscheurend dilemma – moet ze in de leugen blijven leven of een waarheid aan het licht brengen die de levens van iedereen om haar heen op hun kop zal zetten?

Ik moet zeggen dat ik dit een zeer indrukwekkend en boeiend boek vond. Het begint gelijk als een flinke binnenkomer, wat een goed teken is om je vast te houden als lezer zijnde. Haar moeder is ernstig ziek en er is geen remedie voor haar slopende ziekte. Het sloopt ook Rosie compleet van binnen. Het gaat om de ziekte van Huntington.

Veel mensen kennen dit niet en ik vind het een zeer goede insteek om het hier over te hebben in een young adult boek. De ziekte is een erfelijke aandoening die langzaam de hersenen aantast. Het lastige aan de ziekte is dat het zich pas op latere leeftijd vaak openbaart. Dus Rosie weet niet of zij ook het gen met zich meedraagt. Ook deze gedachte is voor haar zeer zwaar te accepteren. Ze wilt natuurlijk niet zoals haar moeder eindigen.

Maar wanneer Rosie op onderzoek uitgaat en haar DNA laat testen komt ze erachter dat Trudie niet eens haar eigen moeder was. Op zich vond ik dit wel een aparte wending en graag had ik gewoon het gevolg onder ogen gezien dat het wel haar moeder zou zijn. Rosie wilt natuurlijk weten wie dan wel haar eigen moeder is en dit is nogal een opgave voor de 18-jarige meid. Wil ze de waarheid wel weten?

Ik vond het deel waarbij Rosie nog gewoon dacht dat Trudie haar moeder was een stuk boeiender en meeslepender dan het deel dat bleek dat het dus niet zo was. Ik vond dit te ongeloofwaardig en te ver gezocht eigenlijk. Jammer dat ze deze wending aan het verhaal heeft gegeven. En bovendien zijn er nog meer wendingen in dit boek waar ik mijn  twijfels bij heb. Het is ook best een dik boek, wat niet echt nodig was geweest in dit geval. Een beetje jammer, want het idee van het boek zit wel erg interessant in elkaar.