Recensie: Het jaar dat ik op hen allemaal verliefd werd – Use Lahoz

Originele titel: El año en que me enamoré de todas
Auteur: Use Lahoz
Uitgever: Karakter
Verschenen: 2014
Genre: Roman, avontuur
ISBN: 9789045204949

Dit leek me ook gewoon een leuk boek. Een lekkere roman om weer eens tussen al die young adult en thillers door te lezen. Ik wist eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er bij moest verwachten. Maar toen ik de cover zag moest ik een beetje denken aan ‘De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween’. Deze gebruikt namelijk ook van die gekleurde letters en zo’n zwart wit plaatje rechtsboven. Ik begon in ieder geval met veel zin in dit boek.

Sylvain Saury is een jonge Parijzenaar die de dertig nadert en aan het peterpansyndroom lijdt. Hoewel hij veel goede eigenschappen bezit – hij is gevoelig, meertalig en heel sociaal – heeft hij ook een aantal minder goede eigenschappen. Zo heeft hij als het op liefde aankomt moeite om schepen achter zich te verbranden, heeft hij de gewoonte zijn neus in andersmans zaken te steken en wordt hij panisch van de term ‘volwassen worden’.
Deze laatste eigenschap doet hem een slecht betaalde baan in Madrid aannemen; hij leeft liever bij de dag dan dat hij het onvermijdelijke onder ogen moet zien. Hoewel het feit dat Heike Kruger, zijn Duitse ex-vriendin die hij maar niet kan vergeten, in Madrid woont vermoedelijk zijn besluit ook danig heeft beïnvloed.
Terwijl hij probeert te wennen aan zijn nieuwe leven beraamt Sylvain een plan om Heike weer voor zich te winnen. De onverwachte vondst van een manuscript opent een deur naar het verleden en sleept het mee in een prachtig en enerverend verhaal vol rare toevalligheden. Het verhaal zal bovendien zijn kijk op het leven veranderen en hem doen inzien dat zijn dierbare vriend Michel Tatin het bij het rechte eind had: ‘Je hart zit er om het te gebruiken.’

Ik kende de schrijver voor dit boek nog niet, maar hij heeft nog een boek geschreven namelijk ‘De Dromer’ die ik vast ook nog wel eens ga lezen. Lahoz heeft een hele aparte schrijfstijl vind ik. Het is inderdaad zoals zijn eerste boek al vermeld ‘dromerig’. Hij neemt ons mee naar Parijs met het hoofdpersoon Sylvain Saury. Hij woont nog bij zijn moeder, maar hij is stapel verliefd op Heike Krüger, zijn Duitse ex-vriendin die in Madrid woont. Sylvain kan het niet aan en verhuisd naar Madrid waar hij een slecht betaalde baan krijgt, maar zijn hoofdreden voor de verhuizing is natuurlijk Heike. Hij zal proberen een plan te vinden om haar weer voor zich te winnen. Maar door zijn syndroom wordt hij verliefd op elke nieuwe vriend die hij maakt en zelfs op de stad. Maar als hij per toeval een manuscript vindt van zijn buurman wordt zijn bezetenheid des te erger. Hij vergeet eventjes zijn doel en laat zien dat zijn vriend gelijk had.

Lahoz is zeer goed in het vertellen van snelle verhalen, het speelt zich namelijk af als een soort rollercoaster van gebeurtenissen. Alles valt mooi in elkaar en toch zijn er soms weer terugblikken met waar hij ook alweer mee bezig was. Het is echt een leuk zomers boek, met een tikkeltje spanning en avontuur.