Recensie: Het Huis aan de Gouden Bocht – Jessie Burton

hethuisaandegoudenbochtTitel: Het Huis aan de Gouden Bocht
Originele titel: The Miniaturist
Auteur: Jessie Burton
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
Genre: literatuur, roman, historisch
ISBN:9789021809519

Wie wil nou niet een boek lezen die over je eigen vaderland gaat. En vooral over iets dat hedendaags in mijn favoriete museum staat, Het Rijksmuseum. En wat is daar te vinden, het wereldberoemde poppenhuis dat in dit boek dus ook voorkomt. Best wel tof dacht ik. Ik heb dit boek vorig jaar ergens gewonnen via Facebook en vond dat het nu wel eens tijd was om dit pracht exemplaar te gaan lezen. Het boek is trouwens voorzien van een soort gouden laagje over de letters en ‘kast’. Super mooi!

Amsterdam, 1686. Nella Oortman trouwt met een vooraanstaand VOC-koopman en gaat wonen aan de prestigieuze Herengracht. Als zij een manshoog poppenhuis krijgt, vinden er steeds meer vreemde gebeurtenissen plaats. Amsterdam beleeft een tijdperk van tegenstellingen. Weelde en verval liggen vlak naast elkaar. Succes kan omslaan in diepe armoede, en omgekeerd. Streng protestantisme verhult zeer vrijgevochten gedrag. Zoals de dichter Bredero zei: ‘Het kan verkeren’…

In 1686 komt Nella Oortman aan de prestigieuze Herengracht wonen, als jonge bruid van de bekende rijke VOC-koopman Johannes Brandt. Ze is niet bepaald wereldwijs en begrijpt niets van het huishouden waar ze in terechtgekomen is. Haar ongetrouwde, eigenzinnige schoonzus Maren, de zwarte bediende Otto en het brutale dienstmeisje Cornelia maken er de dienst uit. Haar echtgenoot Johannes is meestal op reis en raakt haar nooit aan.
Dan krijgt ze van hem een bijzonder cadeau: een poppenhuis. Het is net hun eigen herenhuis aan de gracht – maar dan in miniatuur. Vanaf dat moment ontvangt ze mysterieuze pakketjes voor haar poppenhuis. Algauw krijgt het verhaal een dramatische wending en lijkt het lot van alle mensen om haar heen bezegeld.

Het huis aan de Gouden Bocht is gebaseerd op het beroemde poppenhuis in het Rijksmuseum. Het is een betoverende roman die de Gouden Eeuw en de Amsterdamse bevolking op onvergetelijke wijze tot leven wekt.

Als je er even bij nadenkt dat dit boek geschreven is door een Britse actrice, genaamd Jessie Burton. Dan vond ik dit boek echt wel geweldig. Niet alleen omdat het in Amsterdam afspeelt en je daar toch een bepaalde fascinatie voor moet hebben om daar over te schrijven en niet eens Nederlander bent, vind ik al een pluimpje waard. Ik vind dat Burton echt prachtige beschrijvingen weet te maken in dit boek.

Het gaat over Petronella Oortman, een jonge meid die wordt uitgehuwelijkt aan een vooraanstaand Amsterdammer en VOC-koopman Johannes Brandt. Ze wonen in een nieuw huis in de Gouden Bocht van de Herengracht en worden niet echt tegemoet gezien. Ze kan maar niet wennen aan de nieuwe omgeving. Als huwelijkscadeau ontvangt ze van Johannes een poppenhuis, een miniatuur van het huis waar ze nu zelf in wonen. Ze vindt er niet veel aan en is zelfs een beetje beledigd door het cadeau, totdat ze een geheimzinnig pakket ontvangt, maar het blijft niet bij een..

Een spannend, maar toch fantasierijk en sprookjesachtig boek met een historisch tintje. Dat weet mij wel te boeien. De schrijfster heeft de personages ook echt interessant weten te maken. Een geweldig goed boek, waar je toch even met een gevoel achter blijft.