Recensie: Het Geheim van Penumbra’s Boekwinkel – Robin Sloan

9200000028035772Titel: Het Geheim van Penumbra’s Boekwinkel
Originele titel: Mr Penumbra’s 24-hour Bookstore
Auteur: Robin Sloan
Uitgever: Uitgeverij Lias
Genre: roman, literatuur
ISBN: 9789088030536

Ik was al langere tijd nieuwsgierig naar dit boek. Gewoon ook omdat er het woord ‘boekwinkel’ in voor komt, want ja daar heb ik namelijk gewoon al oren naar. Ik had namelijk verwacht dat het zich grotendeels af zou spelen midden tussen kasten vol boeken. En het verhaal op de achterflap maakte mij dan ook erg benieuwd. Het verhaal is mysterieus en ook de voorkant van het boek wekt vraagtekens op. Ik vind deze keer zelfs de Nederlandse cover mooier dan de originele. Die vind ik wat té abstract en geel.

Als Clay Jannon zijn baan als webdesigner verliest, reageert hij op een advertentie van Penumbra’s boekwinkel die 24 uur per dag open is. Hij wordt aangenomen als verkoper voor de nacht en al snel wordt hem duidelijk dat er iets niet klopt.

De winkel heeft weinig klanten, maar die zijn wel fanatiek toegewijd. Alleen blijken ze nooit iets te kopen: ze lenen enorme, duistere boeken van gevaarlijk hoge planken, en dat allemaal in het kader van een ingewikkelde regeling met de excentrieke eigenaar Penumbra. Clay concludeert dat de winkel een dekmantel voor iets groters is en geleidelijk komt hij erachter dat Penumbra en zijn klanten een oeroud geheim op het spoor zijn. Met de hulp van zijn vrienden, waaronder Kat, een leuk en geniaal meisje dat voor Google werkt, zijn kennis van moderne techniek, en de wijsheid van Penumbra weet Clay het geheim, dat nog stamt uit de begintijd van de boekdrukkunst, te ontraadselen.
‘Het geheim van Penumbra’s boekwinkel’is een spannende zoektocht en een inspirerend en filosofisch boek vol uitzonderlijke figuren en visionaire ideeën. De roman is in achttien landen verschenen, wordt alom geprezen en stond en staat in diverse bestsellerlijsten.

Dit boek was zowaar voor mij gemaakt, echt super nice! Het is lekker geeky, met google en boeken dingetjes. Clay (het hoofdpersoon) heeft zelf niet veel met het papieren boek, maar hij wordt wel aangenomen in Penumbra’s Boekwinkel die 24 uur per dag open is. Samen met Kat, zijn vriendin die bij Google werkt ontrafelt hij het geheim van de boekwinkel. Echter zijn ze dan nog niet klaar. Ook moest ik af en toe eens lachen bij de mysterieuze boek. En ook zitten er hier en daar wat grappige feitjes in verwerkt.

Wat ik ook interessant vond, was het punt waarop de e-reader ter sprake kwam, die moderne technologie die eigenlijk nog niet eens zolang bestaat neemt het op tegen de eeuwenoude boekdrukkunst. Is dat wel eerlijk en gaan we straks allemaal toch over op het digitale. Zo heeft dit boek eigenlijk ook nog een geheime boodschap dat je tot nadenken aan zet.

Ik vond het een geweldig leuk boek en ik zou het iedereen aanraden die wat met boeken en computers heeft. Zo was dit boek ook aardig weggelegd voor mijn vader, die er op dit moment aan in het lezen is. Het boek leest snel weg en er zitten ouder- en nieuwerwetse dingetjes in verwerkt dat vond ik echt een pluspunt. Het is grappig en mysterieus een leuke combi, die mij zeker aansprak.