Recensie: Het bijzondere leven van Martha Vondeling – Caroline Wallace

carolineTitel: Het bijzondere leven van Martha Vondeling
Originele titel: The Finding of Martha Lost
Auteur: Caroline Wallace
Genre: roman
ISBN: 9789045208442

Toen ik deze cover zag met een koffer, was ik weer verrast, want ik vind dit soort boeken toch wel boeiend. Ik moest meteen denken aan Millie Bird op de een of andere manier en die vond ik leuk, dus vandaar dat ik me dat ook bij dit boek ging bedenken.

Martha groeit op als wees in het Bureau Gevonden Voorwerpen van Lime Street Station, totdat ze op haar zestiende op zoek moet naar haar eigen identiteit.

Martha is als baby in een koffer op het station van Lime Street in Liverpool gevonden. Omdat niemand de koffer komt claimen, wordt het Bureau Gevonden Voorwerpen haar thuis. Jammer genoeg beschikt Moeder, die het kantoortje met ijzeren hand runt, niet bepaald over de beste opvoedkundige kwaliteiten.
Martha wordt zodoende de Assepoester van het station en raakt er door Moeder zelfs van overtuigd dat het hele station zal instorten als ze een stap buiten het gebouw zet. Lime Street Station en de excentrieke personages die het station bevolken vormen haar universum: de elegante Elisabeth die de stationsrestauratie runt, de Romeinse legionair die elke dag op dezelfde tijd onder de stationsklok zijn broodje eet en William, die in de schaduwen leeft en zakken vol met tinnen soldaatjes heeft…

Het leven verandert als Martha op een dag brieven begint te krijgen van iemand die beweert te weten wat haar ware identiteit is. Martha heeft een wonderbaarlijk talent om gevonden voorwerpen bij hun rechtmatige eigenaar terug te krijgen, maar is ze ook in staat het mysterie rond haar eigen afkomst op te lossen? En lukt het haar om voor het eerst een stap buiten het station te zetten zonder dat alles gruwelijk misgaat?

Ik vond dat het boek goed van start ging en in het begin las het ook heerlijk weg. Maar gedurende het boek veranderd dit in een langzamer tempo. En dat vond ik wel een beetje jammer, de spanning kakt ook aardig in. In dit boek draait alles om een station waar Martha zich dagelijks bevindt. Ze heeft daar contact met verschillende mensen zoals een postbode, schoonmaker, etc. De enige waar je niet veel over te weten komt is Jenny Jones, zij werkt bij de kiosk. De personages zijn boeiend en er wordt veel over hen verteld.

Veel gedeeltes van het boek worden geschreven vanuit Martha en dat leest erg makkelijk weg. Er zitten ook brieven in het boek verwerkt die door een mysterieus persoon worden geschreven.

Wat ook wel grappig is dat de Beatles erin zitten verwerkt. Er komen namelijk krantenknipsels in voor het Mal Evans-archief, hij werkte voor de band. Het is een wending die ik eerst niet had verwacht. Maar ik vond het wel leuk bedacht. Ook al vond ik het een beetje vreemd om het in dit verhaal te gebruiken. Dus overbodig kan ik het dan wel noemen. Het was niet nodig geweest om de Beatles erbij te betrekken, want het verhaal op zich was al wel voldoende.

Als Martha aan het einde erachter komt wat haar leven allemaal inhoudt. En dat was een mooi slot van dit boek. Maar omdat het voor mij toch wat verwarrend was en het toevoegingen had die niet geheel nodig waren, krijgt dit boek niet de waardering die ik het graag had gegeven.