Recensie: Het Bestand – Arnon Grunberg

hetbestandTitel: Het Bestand
Originele titel: Het Bestand
Auteur: Arnon Grunberg
Uitgever: Singel Uitgeverijen
Genre: literatuur
ISBN: 9789038899886

Arnon Grunberg is een schrijver die me soms nog zoveel laat twijfelen. Echt. Ik heb nog nooit echt een boek van hem gelezen die ik leuk vond. Toch probeer ik het telkens wel weer opnieuw. Gewoon omdat ik toch de kans wil geven.

In die betere wereld was je niet gedetermineerd, ook niet geslachtelijk, desgewenst kon je jezelf iedere dag opnieuw vormgeven en er verschillende, zelfs tegenstrijdige identiteiten op nahouden. Het gevaar bestond dat je sporen naliet, maar als je een beetje bedreven was kon je de sporenzoekers misleiden of het achterlaten van sporen voorkomen. Voor wie wilde was het verleden een illusie.’

Bestaat er een mooiere, volmaaktere werkelijkheid dan de fysieke werkelijkheid zoals wij die kennen? Voor Lillian, een ‘oosterse prinses in een betrekkelijk doorsnee meisjeslichaam’, is daar geen twijfel over mogelijk: het ware leven is online – daarbuiten bestaat slechts sociaal wenselijk gedrag.
De vernieuwing ofwel wedergeboorte van de mens zal in die betere werkelijkheid worden bewerkstelligd, maar eerst moet de oude mens verdwijnen.
Onder het toeziend oog van haar mentor Banri Watanuki komt Lillian als receptioniste bij het cybersecuritybedrijf BClever stapje voor stapje dichter bij haar ideaal: leven zonder lichaam, niets meer zijn dan pure intelligentie; het dierenrijk verlaten.

Oké.. Vaag is het eerste woord dat in me opkwam na het lezen van dit exemplaar. Ik weet niet of ik na deze Grunberg nog meer van hem zal lezen. De titel lokte me namelijk wel. En aan de printplaat-achtige cover te zien zou het iets met computers te maken moeten hebben. Dit viel me echter toch wat tegen helaas. Het is toch een beetje mijn liefde voor computers en als hij daar dan over schrijft, dan raakt iets in me toch wel weer gelukkig. Dit boek is echt heel vaag. Ik heb er weinig van begrepen en ik viel van de ene in de andere verbazing. Veel absurde dingen kwamen voorbij en niks had echt iets te maken met logica. Net als zijn andere boeken houdt hij zich vast aan een bepaalde stijl, typisch Grunberg. Wat hem waarschijnlijk zo succesvol heeft gemaakt. Hij gooit er alleen telkens weer een ander thema in. En dit keer dus cybersecurity.

Het gaat over een bedrijf BClever (vreemde naam op zich), die zich naast de Ikea in Delft bevindt. Het bevat weinig diepgang en ik snap de magie blijkbaar niet helemaal achter de boeken van Grunberg. Het is leuk bedacht allemaal, maar ik zal het denk ik nooit begrijpen. Het moet je dus liggen deze boeken van Grunberg. En het einde was nogal.. apart en onverwacht. Het voelt onvolledig vond ik. En dat maakt het voor mij als lezer niet echt een feestje om te lezen.