Recensie: Heldhaftige missies in WOII – Peter Jacobs

Titel: Heldhaftige missies in WOII
Originele titel: Heldhaftige missies in WOII
Auteur: Peter Jacobs
Verschenen: 2016
Genre: non-fictie, historisch
ISBN: 9789045210551

Britse commando’s, gevechtspiloten en mariniers hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog een groot aantal heldhaftige raids uitgevoerd; op het land, ter zee en in de lucht. Dappere acties als de overval op Rommel, de verrichtingen van de Cockleshell Heroes, de Dam Busters en het tot zinken brengen van de Bismarck zijn dan ook legendes geworden. Uiteraard waren niet alle missies een overweldigend succes: sommige gingen desastreus mis maar de mannen die deze missies uitvoerden, deden dit met buitengewone moed en het besef dat ze het mogelijk niet zouden overleven. Peter Jacobs beschrijft op aangrijpende wijze een aantal van de heldhaftigste missies die tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonde: de mislukte raid op Dieppe, de amfibische aanval op het droogdok bij St Nazaire, de parachutisten die de radarinstallatie bij Bruneval ontmantelden en later de Pegasusbrug veroverden om de weg voor D-Day vrij te maken, en de aanval van RAF Mosquito’s op de gevangenis van Amiens om leden van het Franse verzet te bevrijden.

Ik blijf de Tweede Wereldoorlog toch wel interessant vinden. En ik wil natuurlijk eigenlijk wel weten waarom sommige dingen zijn voorgekomen. De schrijver is in dit geval geen geschiedenis deskundige, maar basseert zijn bevindingen op zijn ervaring. Hij is namelijk in 1977 bij Royal Air Force gekomen als navigator op de F4 Phantom en Tornado straaljagers. Daarna heeft hij nog andere dingen gedaan.

Jacobs bespreekt in dit boek de meest spraakmakende operaties die de Britten hebben uitgevoerd. Dertig missies om precies te zijn. Bijzondere missies, maar ook minder bekende komen aan bod. Zelfs mislukte missies staan er in. Alles is voorzien van details. En het leest lekker snel en goed weg. Het leest prettig en bevat geen moeilijk taalgebruik.

Dingen worden niet heel erg worden uitgelegd op de bodem. Al is dat natuurlijk niet vreemd als je dertig missies in een boek wilt uitleggen. Want achter alles zit natuurlijk een groots verhaal. Maar het is een leuk boek als je van dit soort verhalen houdt. Het is interessant en je komt altijd wel weer wat meer te weten. Er zitten in het midden nog vele foto’s die voor beeld materiaal zorgen bij het boek en de missies.