Recensie: Heersers van Rome – Robert Fabbri

heersersvanromeTitel: Vespasianus V: Heersers van Rome (deel 5 van Vespasianus
Originele titel: Vespasian 5: Masters of Rome
Auteur: Robert Fabbri
Uitgever: Karakter uitgeverij
Genre: avontuur, roman
ISBN:9789045205182

Ik heb een lange tijd uitgekeken naar dit veel belovende, voorlopige laatste deel van deze spannende serie. Maar er komt sowieso nog een deel aan heb ik al opgemerkt en daar heb ik nu al ontzettend veel zin in. Want wat zijn dit geweldige boeken!

Britannia, 45 na Christus: Sabinus, de broer van Vespasianus is gevangengenomen door druïden. De druïden willen een groots offer brengen aan hun goden: niet een, maar twee Romeinen. Ze weten dat Vespasianus zijn broer zal komen redden en maken plannen om de broers op midzomernacht te offeren. Maar aan wie maken ze het offer? Wie waren de goden van dit land voordat de Kelten er kwamen? Alleen de druïden kennen dat onheilspellende geheim. Vespasianus wil zijn broer redden en tegelijkertijd het zuidwesten van het behekste eiland Britannia zien te veroveren, voordat hij onverbiddelijk wordt teruggeroepen naar Rome, het hart van de politiek van het keizerrijk. Drie door Claudius vrijgelaten slaven bevinden zich nog steeds dicht bij het centrum van de macht. En wanneer Messalinas periode als keizerin tot een bloederig einde komt, steunen de vrije mannen ieder een andere meesteres. Maar wie zal er winnen? En welke gevolgen heeft dat voor Vespasianus? Heersers van Rome is het vijfde deel in de populaire en spectaculaire Vespasianus-serie. In dit deel belandt Vespasianus op zijn weg naar het keizerschap in talloze gevaarlijke en schimmige situaties en zal hij zijn sluwheid en overlevingsdrang moeten aanspreken om het er levend vanaf te brengen.

Dit is alweer het heerlijk spannende vijfde deel van Vespasianus. En wat was het weer een goed boek, ik ben er echt doorheen gevlogen. Veel meer mensen zouden dit boek een kans moeten geven, want volgens mij wordt hij echt te weinig gelezen. In dit boek komen weer prachtige scenes voorbij, waarbij je soms letterlijk op het puntje van stoel. De veldslagen zijn ook weer prachtig beschreven, hoe vaak ze ook voorbij komen het maakt Fabbri niet uit. Deze man weet echt ontzettend veel af van deze vroegere tijden en dat lees je ook wel terug in zijn verklaringslijst, die je achterin het boek kunt vinden. Je begeeft je middenin het verhaal als je de krijgers bijna bij voorbij voelt gaan. De personages voelen weer als van ouds, geweldig dus. Ik heb van dit boek genoten en dat zou iedereen moeten gaan doen. Een boek barstens vol: actie, romantiek, geschiedenis, spanning en bloederige veldslagen.

Beoordeling:★★★★★